måndag 8 februari 2016

Grönt kulturarv

Jag läste något intressant på Blomsterfrämjandets hemsida, att nu lanseras två pelargoner men en lång historia bakom sig. Båda kan nämligen spåras till början av 1900-talet. De heter Drottningminne och Karna. De båda kommer att gå under varumärket Grön kulturarv, ett varumärke för historiskt intressanta krukväxter.
Pelargonen Drottningminne kommer från en gård som heter Drottningminne och som ligger i södra Jämtland. Jag kommer ihåg när jag förra sommaren var på rundturen vid Botaniska trädgården och såg deras pelargoner där att många pelargoner hade fått namn just från platserna de kom ifrån eller från personen som odlat den.
Drottningminne har funnits på gården i tre generationer och är en zonal-pelargon med blommor som är halvfyllda och går i mörk cerise med antydan till vitt i blommans mitt.
Pelargon 'Drottningminne' Grönt Kulturarv närbild. Bild får användas av press samt av Blomsterfrämjandets medlemmar och sponsorer. Mäster Grön måste anges som by-line.

Pelargonen Karna ägs av en kvinna som heter Signe och som bor i Södra Skåne, pelargonen fanns i hennes mormors hem och har fått namnet Karna som hennes mormor hette. Hennes mor föddes 1895 och hon kommer ihåg att den alltid funnits i sitt föräldrahem.
Karna är också en zonalpelargon fast med halvfyllda vita blommor som skiftar i grönt.
Pelargon 'Karna' Grönt Kulturarv Bild får användas av press samt av Blomsterfrämjandets medlemmar och sponsorer. Mäster Grön måste anges som by-line.

Så vackra och skulle gärna vilja ha dem i mitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar