måndag 1 februari 2016

Mer vegetariskt och vintage hair

Igår satt jag och letade runt bland bilder på Pinterest, Instagram och Google. Jag sökte på retro hair, vintage hair, rockabilly etc. För jag försöker hitta bilder och inspiration till min frisyr på torsdag. Då är det äntligen dags för Wheels Nationals Winter 2016! Det kommer att bli jättekul, en massa bra underhållning på båten, bl.a. John Lindbergs Trio. Jag är bara lite nervös över min frisyr. Min frisör ska hjälpa mig på torsdag innan vi åker och vill ha bilder, jag tror jag vill ha lockigt utsläppt med kanske 1-3st victory rolls på huvudet beroende på frisyr. Jag köpte också 2 hårspännen förut med rosor som kanske får vara med. Självklart kommer bilder här sen efter kryssningen. Jag funderar på något sånt här fast med håret utsläppt.
Pinterest via Sea of Shoes

I helgen blev det ännu mer vegetariskt och detta var då riktigt gott. Men det tog sin lilla tid för de svarta bönorna man fick med skulle först ligga i blöt. Så jag la dem i en skål med vatten och ställde i kylskåpet över natten. Sen dagen efter skulle man hälla av vattnet och koka dem i nytt vatten ca 30-35 min, låta det svalna och sen ställa in i kylskåpet och låta de stå till dagen efter. Sen kunde jag börja laga till mina wraps med köfte på svarta bönor. Till det vart det grönsaker och yoghurtdressing. Jättegott var det men måste säga det att köfte-bollarna först inte såg så aptitligt ut.

Men stekt och klart sen så blev slutresultatet så här. Mums säger jag bara. Man kan säkert köpa en burk med färdiga svarta bönor men det var kul att som göra det från grunden.

Självklart ska ni få receptet som kommer från Årstiderna.

Ingredienser

  • 1 rödlök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1/3-1/2 chili (eller efter smak)
  • 200g svarta bönor (kokta dagen före)
  • 1 hjärtsallat
  • 1 låda körsbärsplommontomater
  • 1 gurka
  • 1 avokado
  • 1/2 lime
  • 200ml naturell yoghurt
  • 1 paket tortilla wraps
  • 1 dl Vegetabilisk olja
  • havssalt och svartpeppar
  • 1 dl Havregryn
  • 1 dl mjöl
  • Ev. 2-3 tsk Spiskummin
  • Ev. chilisås

Gör så här:

KöftefärsSkala och finhacka ½ rödlök och 2 vitlöksklyftor. Skölj och finhacka chilin. Sautera löken och vitlöken i lite olja i en panna. Tillsätt de kokta svarta bönorna och lite av kokvattnet, rör om och låt bönorna bli genomvarma. Häll över allt i en skål, tillsätt salt, peppar, finhackad chili, ½-1 dl havregryn, 1-2 msk mjöl och ev. 2-3 tsk malen spiskummin och mixa till en grov färs med en stavmixer. Tillsätt ev. lite mer mjöl om färsen är för fuktig. Låt färsen svalna och samla sig.
Grönsaker
Skölj sallaten, tomaterna och gurkan. Strimla sallaten och skiva löken tunt. Tärna tomaterna och gurkan. Dela avokadon, kärna ur den och gröp ur köttet med en sked. Skiva avokadoköttet tunt (eller tärna det) och droppa över limesaft. Lägg upp alla grönsakerna på ett fat.

DressingRör yoghurten med salt, peppar och 1 pressad vitlöksklyfta.
Köfte
Hetta upp den vegetabiliska oljan i en gjutjärnsgryta/-panna. Forma färsen til valnötsstora, avlånga kulor och rulla dem ev. i lite mjöl innan du steker dem. Håll ett öga på dem och vänd dem några gånger under stekningen. 

Wraps och servering
Värm wrapsen i en torr panna. Fyll dem med grönsaker, köfte, dressing och ev. chilisås. Rulla ihop dem och ät dem med fingrarna.


Receptet är för 2 personer men efter att jag åt detta fick jag ihop 3 matlådor och då är det 2 wraps per portion.

Idag efter jobbet är det äntligen dags för kören igen. Det började förra måndagen egentligen men då var det den dagen som vi bara kunde få ihop bowlingkvällen med tjejerna. Men jag tror det ska gå bra och hoppa in så här på andra gången. Ska bli kul att börja sjunga igen men också spännande att se vilka låtar som vi ska sjunga sen på Dalhalla. Det kanske jag inte har berättat om tidigare. Den 4 juni så kommer hela kören från Uppsala och Stockholm sjunga i Dalhalla tillsammans med Ola Salo, Ebbot och Sara Riedel. Självklart är ju Caroline af Ugglas med också, vi är ju hennes kör. Jättespännande ska det bli att få stå där på Dalhalla sen och sjunga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar