söndag 7 februari 2016

Hemma igen efter kryssningen

Sån rolig kryssning det blev. Efter att ha packat det sista åkte jag ner till min frisör. Äntligen dags för att fixa en frisyr inför kryssningen. Jag hade med mig några bilder och då min frisör aldrig hade gjort sådana här typer av frisyrer kom vi fram till en som vi trodde skulle vara lite enklare att göra och det vart lite pyssel men till slut var frisyren på plats. Victory rolls kallas dessa "snurror". Med nya prickiga klänningen var jag redo.

Men syster hade färgat håret i en läcker mörkare lila färg, fast i vissa sken såg den blå ut så två färger i ett kan man säga. 

Självklart blev det både middagsbuffé och frukostbuffé på båten med en massa gott. Jag var lite dålig på att fota under kryssningen men här är lite smått och gott från dessertbordet. 


På kvällen satt vi och lyssnade på flera bra band, bl.a. John Lindbergs Trio. Mycket folk var det verkligen på denna kryssning. 

Dagen efter blev det lite shopping i Tax freen och så gick vi runt och tittade lite. Det var en rolig kryssning där det var mycket att se och göra och vi träffade många trevliga medpassagerare. En del sa att de tyckte att det var bättre och större förut. Det var t.ex. inte så många som stod och sålde saker och förut kunde man på garage-däck gå runt och kolla på bilarna. Förut körde folk upp sina amerikanare där och man kunde gå runt och titta men jag tror att det är pga säkerheten som mam slutat med det. Förståeligt men lite synd ändå. 
Borta bra men hemma bäst som man säger. Det var rätt skönt att komma hem sen för man blir lite trött efter en sån här tripp. 

Hela den här helgen har varit rätt lugn. Jag och mamma åkte till Blomsterlandet igår och där hade man börjat sälja sticklingar, bl.a. Pelargonsticklingag. Jag kunde inte låta bli, inte mamma heller, och jag köpte med mig 3 pelargonsticklingat. Det blev en rosenpelargon som heter Mary, kärlekspelargonen Calliope dark red och en enkelblommande pelargon som heter Viletta 'white'. De ska jag plantera om idag i större krukor. 

Mina andra pelargoner ska jag avvakta lite till med att plantera om och väcka upp från vintervilan. Mars har jag läst är en bra månad att göra det på. Har man där emot tillgång till extraljus kan man göra det tidigare. 

Idag blir det att plocka och städa lite här hemma och omplantering då av sticklingarna. Jag började dagen med en smoothie som jag hade gjort extra mycket av igår. En enkel, god och fräsch smoothie. Jag juicade 4 apelsiner, 1 citron och 2 lime. Sen hällde jag det och bitar från 1 mango i en mixer och mixade på. Mums

När jag satt och åt min smoothie såg jag att nya blommor kommit på min jordviva, eller primula som man också kallar dem för. Dessa nya små blommor går i en ljus orange och gul färg. Kanske är de se ljusa först och blir mörkare sen. Men väldigt söta som de är nu också. 

Dags att ta tag i dammsugaren nu och börja städa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar