torsdag 25 februari 2016

Hemma i tv-seriernas hem

Har ni någon gång följt en serie och undrat hur egentligen hela lägenheten ser ut, det har jag i.a.f. gjort ibland. Nu har en konstnär som heter Iñaki Aliste Lizzaralde skapat fantastiska planritningar över hemmen från några kända tv-serier. Detaljerna är så bra, verkligen duktig.

Här är Carrie Bradshaw's lägenhet från Sex and the city. En sån lägenhet skulle man inte tacka nej till, speciellt inte till garderoben och allt hon hade där.

Vänner har många följt och i den serien tycker jag man fått en rätt bra bild över hur lägenheterna är uppbyggda men skissen är så snygg så vill visa den med.

En av mina favoritserier som jag följer nu är The Big Bang Theory, även här en snygg skiss men det jag egentligen hade velat se här är en 3D-skiss över Sheldon och Leonards lägenhet då de har så mycket saker överallt. Det hade varit kul.

Sist vill jag avsluta med planritningen över Pantertanternas hus. En serie jag sett några avsnitt ifrån i.a.f. men hade ingen aning om hur stort deras hus var.

Sen får vi ju inte glömma att bokrean dragit igång. Nu kan man fynda och kanske hitta en del guldkorn. Alla har vi då olika smaker men jag har kikat lite på rean och bland det första jag såg var att man kan fynda Jens Lapidus senaste bok till bra pris. Den släpptes i november förra året har jag för mig så fortfarande väldigt ny. Så gillar man hans tidigare böcker är detta ett bra fynd.
Man bör ha läst boken VIP-rummet innan för i denna bok får man igen följa det ofrivilliga paret Emelie och Teddy.

Lars Kepler (pseudonym för författarna Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril) är en stor favorit och deras senaste bok Playground finns också ute på bokrean. Denna bok har jag hållit i och varit nära att köpa. Tycker om deras böcker och denna verkar väldigt spännande. Handlar om löjtnant Jasmin Pascal Anderson som under en insats i Kosovo blir skjuten och hennes hjärta står stilla under 40 sekunder. Efteråt kan hon inte sluta att tala om döden och att det börjar med en våldsam hamnstad där de styrande håller på att förlora kontrollen över den organiserade brottsligheten.
Hon återvänder och behandlas för sin krigspsykos, lämnar det militära och försöker leva ett stillsamt liv. Sen råkar Jasmin och hennes 5-årige son ut för en bilolycka och på sjukhuset upptäcker läkarna en blödning från sonens kranskärl. För att kunna operera måste de stanna hans hjärta...

När nobelpriset delades ut i december förra året gick litteraturpriset till Svetlana Aleksijevitj "för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid".
Hon har skrivit en serie dokumentärromaner om "Sovjetmänniskan" som hon kallar för "Utopins röster - Historien om den röda människan". Den första boken i den serien heter Kriget har inget kvinnligt ansikte. Boken handlar om de hundratals kvinnorna som stred i Röda armén under det Stora fosterländska kriget (andra världskriget). Jag tror att detta är en mycket bra bok som kommer att sitta kvar länge efter att man läst den.

Under rean kan man fynda många bra kokböcker och nu när jag skrivit om en del vegetariska recept och tv-program så tänkte jag se vad rean har att erbjuda i vego-väg. Kanske skulle boken Vår gröna kokbok av Sara Begner passa. Den boken finna inte på rean överallt men på Akademibokhandeln säljs den nu för 99kr mot över 200kr i andra butiker. Innehåller bl.a. över 500 recept på vegetariska och veganska rätter samt fakta om råvaror, tillagning och kostrekommendationer. Den är jag sugen på att köpa.
Skynda er till bokrean och fynda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar