måndag 22 februari 2016

Tillbaka i verkligheten

Idag är jag tillbaka på jobbet igen, det känns bra att få in rutinerna igen och slippa den här influensan. Fortfarande lite rosslig i halsen men det är ändå inte så farligt och jag är väldigt säker på att jag inte smittar. På jobbet är man glad att jag är tillbaka igen, typiskt nog när man är hemma och sjuk så hade det varit jättemycket på jobbet så det var bara att kavla upp ärmarna och sätta igång direkt.
Nu är det lunch och förmiddagen har gått bra. Jag tänkte att jag ska berätta lite hur helgen var. Jag åkte ner i lördags och mötte upp min vän Mathilda och hennes familj. Vi gick runt och kollade på isskulpturerna och matade änderna. Sen gick vi in i värmen på Fågelsongen och fikade. Det var lagom för när jag kom hem bar jag rätt slut, men ändå skönt att komma ut lite.






Igår planterade jag om en del pelargoner, en del då jag tyvärr fick kasta flera. Några hade sett så fina ut och jag trodde de skulle överleva men sen gick det jättesnabbt och de vart jättetorra och hårda om stammarna. Några har jag chansat och planterat om men som jag tyvärr inte tror överlevt. 4 stycken är jag rätt säker på att de klarar sig i.a.f. En tog jag en stickling på också, från pelargonen Kathy 13.


Jag gjorde även en chansning med denna hängpelargon. Den är torr, stammarna är ihåliga och den klarade sig inte, jag provade att klippa för att se om det var något grönt och att den kanske ändå levde men tyvärr.. Det var en av dem som såg bra ut och som jag trodde skulle överleva men sen gick det snabbt utför. Där emot har den några gröna blad som hänger längst ut på vissa stammar. Jag har nu verkligen chansat och klippt bort dem och satt dem i en äggkopp med vatten. Jag har ingen aning om de kommer att klara sig men ville ge dem en chans i.a.f.


Sticklingen jag tog från min Kathy 13 tror jag att det kommer att gå bra med. När man tar en stickling så ska man klippa strax ovanför ett bladpar och sen kan man ta bort de nedersta bladen. Det är bra att spara en 3-4 blad i.a.f. Sen kan man plantera den direkt i jorden. Det är bra om stammen är 4-5cm lång.

Det blir att köpa några nya pelargoner i år och i viner sen kommer jag att ordna nere i förrådet och övervintra dem där istället.

Heinz Tomato Ketchup delar ut 500 påsar tomatfrön, man har även en chans att vinna en ketchupflaska med ketchup gjord på sina egna tomater. De kommer säkert att gå åt fort så vill ni vara med, skynda er och anmäl er här http://www.heinzgrowyourown.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar