tisdag 16 februari 2016

Jobbig förkylning

Under helgen vart förkylningen värre och jag har även åkt på ögoninflammation. Jag har inte haft mycket ork utan har mest vilat och försökt sova och bara hoppats på att det ska vända så att jag blir frisk. Jobbigast är ändå nätterna när jag bara vill sova men vaknar många gånger med hostattacker som aldrig verkar vilja gå över. Jag hoppas verkligen att det vänder nu.
Det blir mycket tedrickande och bara ligga i soffan o kika lite på tv:n. Fastän ögoninflamationen inte helt släppt tänkte jag börja läsa vidare på denna bok som jag började lösa på förra veckan, Den färglöse herr Tazaki av Haruki Murakami. Murakami är en författare som jag tycker mycket om. Jag har inte läst alla hans böcker, de jag läste sist var hans trilogi 1Q84. Nu har jag bara läst 40 sidor av Den färglöse herr Tazakk så jag har inte alls kommit långt än men ändå kan jag säga det att denna bok känns som en enklare bok. Jag kom inte på ett bättre ord. Nu har vi inga parallella universum och gröna månar utan denna bok känns som en bok som tar sig an ensamhet och vänskap, även om jag hade hört att det skulle handla mycket av det innan så kommer man fort in i det redan i början av boken.
 Den handlar om Tsukuru Tazaki som helt plötsligt en dag blir utesluten ur den grupp som bildades med 4 andra vänner under gymnasietiden och som haft en pakt att vara vänner livet ut. Han får ingen förklaring till varför de uteslutit honom ur gruppen och blir deprimerad. På baksidan av boken kan man läsa att han många år senare bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen hänt.
Ser fram emot att fortsätta läsa boken nu och hoppas att den är bra.

För att hjälpa förkylningen lite på vägen, och för att jag har ett granatäpple hemma som måste ätas upp nu, så bestämde jag mig för att göra en juice till frukosten som förhoppningsvis hjälper till med tillfrisknandet. Nu kan man hälla i alla kärnorna i juicemaskinen och juice dem så men det finns ett annat trick. Man kan nämligen ta sitt granatäpple och trycka och rulla den mot en hård yta. Man känner hur den blir mjukare. Sen gör man ett litet kryss med en kniv och sen är det bara att trycka ut juicen i en skål eller liknande. Väldigt smidigt



Granatäpplet skulle jag nog ha använt redan när jag började känna av förkylningen då den sägs leda till större produktion av hemoglobin, som kroppen behöver för att slåss mot bakterier och virus. Men kanske kan hjälpa till lite ändå. Men för säkerhets skull så vill jag boosta den lite så jag juicade basilika och ingefära också. Ingefära är det nog många som vet sägs vara antibakteriell och stärker immunförsvaret men basilikan är också något som bl.a. använts mot förkylning sen långt tillbaks i tiden. I England snusade man basilika på 1500-talet mot huvudvärk och förkylning.
För att hjälpa till lite i juicemaskinen hade jag tillsammans med basilikan och ingefäran i gurka samtidigt också. Blev en god liten juice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar