onsdag 10 februari 2016

Vinterfestival och nya butiker

Det kommer att hända lite nytt här i Uppsala snart, dels så ser jag fram emot helgen och nästa vecka. Den 13-21 februari är det vinterfestival här i Uppsala. Då kommer isskulpturer att skapas av en massa is. Borta vid stadsträdgården, som även kommer att kallas Islandet under festivalen, kommer att ha en isskulpturpark. Under festivalen kommer det att vara olika aktiviteter där och man ska kunna åka skridskor och de ska även ha en isbar där.
Kommer ni ihåg kärlekens träd som stod på stora torget, den kommer visst tillbaka dit så man kan fota sig där om man vill under alla hjärtans dag.
Sen kommer det säkert som tidigare även finnas isskulpturer lite var stans i centrum. Bl.a. ska det stå en borta i resecentrum och då måste jag även tipsa om Radisson BLUs isbar med värmande fårskinnsfällar och eldar.
Mer information och program hittar ni här http://tusenvintrar.se/program/

Jag tänkte gå dit någon dag och hade funderat på i helgen men är lite krasslig och orolig att jag håller på att bli sjuk men håller tummarna för att jag klarar mig.

Jag har även läst om en del butiker som snart kommer att öppna här i Uppsala. Bl.a. så vet jag att Edblad ska öppna bredvid Pressbyrån vis Stora torget, det står där att de öppnar i vår. Jag hörde det att de pratat om att eventuellt kanske även öppna ett café där i butiken för lokalen är så stor. Jag hoppas på det, jag gillar Edblad och tycker alltid det är kul med caféer.

Sen berättade min chefs fru att hon hört att det ska öppna en hamburgerrestaurang i Kvarnen, ingen restaurang som Max, McDonalds eller så utan en, som hon själv beskrev det, finare restaurang. Jag hade ingen aning om vad det kunde vara. Hon sa att de även har en restaurang i Stockholm Men nu vet jag, det är Phil's Burger som kommer att öppna där under våren. De erbjuder egenproducerade hamburgare och bröden bakar de varje dag själva i restaurangen. Ser fram emot att ära där sen.

Strax innan jul så öppnade Augustas Janssons karamellfabrik en butik inne på Gränby centrum. Oj så mycket gott de har där, bla tycker jag mycket om deras chokladbollar men de har också jättegoda riktigt salta saltlakritskarameller. Den 1 mars kommer de att öppna en popup-butik inne i Forumgallerian. Då kommer jag springa dit och köpa lakrits.
Kanske kommer ni ihåg den här bilden jag tog under kulturnatten, det är dem som öppnat butiken i Gränby centrum. Kan verkligen rekommendera 88an.

Det är inte bara Augusta Janssons karamellfabrik som kommer att ha en popup-butik o Forumgallerian, Triller kommer också att öppna en under vecka 6 och det är ju denna vecka så då har de redan öppnat. De kommer att sälja bröd och bakverk och även ha några bord för servering.

Något jag ser fram emot, men måste vänta ända till 2018-2019, är att en ny filmstad är på gång. Filmstaden har visst länge letat efter lämpliga nya lokaler, som troligtvis kommer att ersätta de tre de har nu. Men vill bygga en ny stor Filmstaden vid korsningen Klostergatan/Dragarbrunnsgatan. Tekniken går framåt och jag tror att de gamla lokalerna inte kommer att hålla måttet riktigt om de ska hänga med. Spännande tycker jag.

Ja det är mycket på gång nu, skönhetsbutiken Eleven ska öppna i Parfymeri L:s lokal i St Persgallerian och där inne i Stadiums gamla lokal öppnar underklädesbutiken Hunkermöller i Mars ( även i Gränby centrum till våren). Det kommer nog att hända en del bakom Godsmagasinet sen i höst också. Byggnaden där bakom beräknas vara klar till hösten och man vill bl.a. ha någon restaurang där så vi får se vad som händer. Jag tycker det är så kul när det kommer en massa nytt här till Uppsala.

I förrgår fick jag förresten mitt första gratisnummer av Allt i Hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar