onsdag 12 augusti 2015

Besök på botaniska

I förrgår blev det en liten promenad runt botaniska trädgården, den vid tropiska växthuset. Jag parkerade vid tropiska huset och alldeles i närheten där stod bänkar och vad som nästan såg ut som stenbord med växter som jag tror är stenpartiväxter och suckulenter bl.a. Väldigt vackert var det.




Jag gick sen bort mot nytto-och köksväxtlandet. Där växter bl.a. en av mina favorit-solroser Teddy bear. Den är så fluffig och söt.
Nästan i mitten här så har de ett stort fint insektshotell. Många växter är beroende av bin, humlor och andra insekter för pollinering så det är jättebra tycker jag att de har ett insektshotell. Man kan få idéer för hur man själv kan göra en i sin trädgård. Det finns också mindre varianter att köpa.
En vacker gång med luktärtor.
Löken har växt på bra där och här har man börjat vika ner blasten. Jag har ett svagt minne att någon berättat för mig varför man kan göra det men nu står det helt still. Jag får skriva om det senare när jag kommer på det.
Jag har inte sett så jättemånga fjärilar i år men vid denna växt, Vitlysing, såg jag två nässelfjärilar.


Här kommer några blandade bilder.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar