fredag 14 augusti 2015

Jättenäckrosen Victoria

Igår hade Tropiska växthuset vid botaniska trädgården extra öppet för att det fanns en chans att se en av jättenäckrosens knoppar slå i blom. De har extra öppet på torsdagar nu mellan kl 19-22, jag tror det är tre veckor i rad nu som de har det. Sen på kulturnatten kommer de att ha öppet lite längre och har man tur kan jättenäckrosen blomma ända tills dess. Då blir det mörkt tidigare också och då kan chansen kanske vara större att man ser den blomma.


Det var mamma, jag och Hasse som var dit igår och besökte botaniska trädgården. Vi satt först en stund på caféet Victoria där och fikade. Väldigt mysigt och dit skulle jag vill gå snart igen.

När vi gick in sen så passade vi även på att gå runt och titta. Det satt en kvinna i kassan och så var det två anställda som gick runt och berättade om växter och svarade på frågor. Även en guidad tur hölls. Det var en kul kväll och vi fick tyvärr inte se jättenäckrosen blomma men vi fick reda på mycket intressanta saker och jag visste inte det men de har små tropiska grodor lite varstans som en visade oss.
Hade man fått skulle jag ha velat sitta på ett av bladen, en del blad kan klara att bära upp emot 90kg men då ska det vara jämt fördelat på bladet. En sak jag inte visste var att det finns en massa vassa taggar på utsidan och undersidan av bladets kanter. Stjälken, eller vad den kallas för, ska visst också ha taggar. Säkert ett skydd mot växtätande djur.
Denna växt är från Nya Guinea och heter Hoya gigas. Denna porslinsblomma blommade förra året för första gången i Tropiska växthuset och såvitt de vet har den inte blommat tidigare i kultur. Om jag minns det rätt så blommar den i oktober så det vore kul att gå dit sen och se den gå i blom.
När klockan blev 22:30 bestämde vi oss för att gå hem, de var rätt säkra på att den knopp vi tittat på i några timmar skulle gå i blom under natten men det kunde lika gärna dröja ytterligare en timme eller upp till tre. Fastän vi inte fick sen den blomma var det en rolig kväll och upplevelse att ha varit där i tropiska växthuset så sent på kvällen.
Avslutar med några bilder från Tropiska växthuset. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar