fredag 7 augusti 2015

Chiapudding med blåbärspulver

Jag hittade ett recept på chiapudding där man hade blåbärspulver i. Receptet är för 2port: 5dl havredryck, 2msk chiafrön och 1msk blåbärspulver. Jag tyckte det lät som mycket havredryck men jag följde receptet i.a.f.  Jag gjorde ofta chiapudding förut och kunde göra det antingen på kvällen så det var klart på morgonen eller så kan det stå en 10-15 min i kylskåpet också. Då hinner fröna svälla en del i.a.f. Jag tycker chiapudding är väldigt gott men detta blev mer som en soppa. Jag ska nog leta upp mitt gamla recept och byta ut vaniljessens och ha i blåbärspulvret istället. Det var gott annars.
Chia är en kransblommig växtart. Chiafröna är rika på fiber, omega 3, protein, kalcium och andra bra vitaminer. De absorberar vätska, 12 gånger sin egna vikt. Man kan göra mycket med dem som chiapudding, gröt, bröd, smoothies m.m. De är glutenfria och man ska också kunna blanda fröna med vatten, låta dem svälla för då bildas en gelé runtom. Gelén kan man sen använda istället för ägg i en del recept

Grundrecept chiapudding:
2dl mjölk som mandelmjölk, havremjölk etc.
2-3msk chiafrön
1/2tsk vaniljpulver/vaniljessens

Toppa med tex bär och/eller nötter.

Godast om man låter den stå i kylskåpet över natten.

1 kommentar:

  1. Hej

    Ser att ni förstått hur nyttigt blåbärspulver är.

    Vill ni beställa mera så är ni välkomna till:

    www.larssens.se



    Vänligen

    Fredrik Larssen

    SvaraRadera