torsdag 20 augusti 2015

Planterat blommor på lotten

Igår åkte jag över till lotten för att plantera de blommor jag köpte i Söndags. Det behövde också vattnas nu när det varit så varmt i flera dagar. Jag bestämde mig också för att försöka skissa upp rabatterna med alla blommorna så jag har bättre koll på allt som växter där. Sen vet jag att några blommor som blommade tidigt redan har försvunnit. Dem får jag lägga till nästa år om jag inte skulle komma på vad det var för blommor och vart de håller till.
Nävan som jag köpte och tänkte ha i den lilla rabatten hade jag missat att den blir upp till hela 80cm hög. Så då kommer det inte att passa på den plats jag tänkte plantera den först. Utan där fick lilla Soloxalis hamna istället. Nävan jag köpte är en trädgårdsnäva som heter Patricia. Blommar under hela sommaren ända in till september. Vackra rödvioletta blommor.
De högre blommorna tänkte jag att jag planterar framför trädgårdsnattviolen. Nattviolen blir ca 70cm hög och jag tänkte att de andra höga blommorna jag köpte i söndags kanske skulle passa bra där tillsammans med dem. Från vänster så planterade jag först trädgårdsnävan Patricia. Sen kommer honungssalvian som kan bli ca 50cm hög så passar bra framför med sina blålila blommor. Nävan blir ju högre än trädgårdsnattviolen men eftersom den står på kanten kanske det blir bra. Sen i mitten hamnade riddarsporren Black eyed angel. Den kan där emot bli väldigt hög men står den i mitten kanske man drar blicken mot den och smälter ända bra in med alla andra blommor runtom. Jag kunde inte låta bli att köpa den för den är så vacker med sina vita blommor med den sitt kolsvarta öga.
Till höger om den planterade jag sen en toppklocka. Stora mörklila blommor har den och blir upp mot 50cm hög som honungssalvian. Sen längst ut till höger planterade jag nästa riddarsporre som heter Sweet sensation och denna är mer lågvuxen, 70cm i höjd kan den bli. Violetta blommor blir det med en vacker blå kant.
Efter att jag planterat alla märkte jag att detta blir nog för tätt, de borde fått större utrymme men då får jag flytta dem sen.



När jag kom ut till lotten gick jag först runt och tittade till blommorna innan jag planterade ner de nya och då såg jag vid mitt lilla stenparti att växten längst fram blommade nu och är rätt hög, jämförelsevist de andra. Kanske borde ha stått längst bak. Men så kan det bli ibland.

Broccolin och vitkålen växter på, längtar till när jag kan börja skörda.


Squashen har två blommor på gång och en liten knopp tittar också fram. Jag hoppas det kommer att bli något att skörda där sen innan det blir för kallt.

Jag fick med mig hem lite ärtor också. Första gången jag plockade av dem tog jag nog och plockade ärtorna för tidigt. Jag hade fått för mig att de skulle bli som sockerärtor, platta men dessa blir som "vanliga" ärtor. Jättegoda att bara äta som de är eller så blir de perfekta i en sallad. Ska nog odla denna sort igen nästa år.

Jag ska försöka skissa upp mina blomsterrabatter och lägger ut här en bild sen.

Sen måste jag lägga till detta recept också. I förrgår gjorde jag en grön gazpacho med quesadillas. Gazpachon var så gott och lätt att göra, perfekt en varm sommardag. För 2 port:

Skär 1 gurka, 1 grön paprika och 1/4 purjolök i mindre bitar. Lägg allt i en mixer, blender eller bunke att använda handmicer i sen.
Tillsätt en pressad vitlöksklyfta, 1/2 dl vatten, 1 1/2 msk vitvinsvinäger, 1 msk olivolja och 1 tsk salt. Mixa allt, sen klart.
Ni kan få receptet på quesadillasen också. Dessa recept kommer från Linas matkasse. Ni behöver ett 8-pack små tortillabröd. 4st blir botten med 4st lock. 
Finhacka 1 röd paprika och finriv 100g grana Padano och lägg allt i en bunke. Blanda i 1 pressad vitlöksklyfta, 1 msk fryst persilja, 3/4 tsk chili flakes, 1/2 tsk salt och 2 tsk vitvinsvinäger. 
Fördela fyllningen på de 4 tortillabröden och lägg på locken. Stek i en torr stekpanna, 1-2min per sida. Skär dem i halvor eller kvartar. Jättegott till soppan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar