söndag 2 augusti 2015

En dag ut på lotten

Igår var det en perfekt dag för att åka ut till lotten. Som jag hade längtat. Var lite orolig för hur mycket ryggen skulle orka men bestämde mig för att försöka vara duktig och ta många pauser och det blev det. Många kaffepauser.
Det var mycket ogräs så det var bara att hugga in. Rensandet gick bra och i den stora blomsterrabatten passade jag på att ta bort prästkragar. 3 stora hade tidigare spritt sig dit och de valde jag att ta bort nu när jag har prästkragar längst bort på lotten också. I blomsterrabatten började de nästan ta över lite så därför valde jag att ta bort dem och se till så det finns mer utrymmer för mina andra växter. Här hade jag två stora men efter att jag tog bort dem kan man bättre se alla andra växter där.
Daggkåpan tar väldigt mycket plats också och den funderar jag på att flytta eller bygga någon slags ställning runtom för när den börjar lägga sig ner täcker den de små växterna runtom. Å appropå små växter. Mina nya i den lilla rabatten verkar trivas bra där. Lika bra verkar de vid lilla stenpartiet trivas.

Där jordgubbsplantor och zucchinin är la jag lite spån. Det finns några jordgubbar som fortfarande är på väg att mogna. Två stycken mogna plockade jag och åt där på plats. Så goda.

På en del broccoli-plantor verkar broccolin vara på väg. Så kul med egenodlade broccoli.

Vitkålen växter på och hoppas jag får några vitkålshuvuden att plocka där sen.
En liten överraskning vid min andra pallkrage med jordgubbsplantor. En morot har klarat sig men för tidigt att plocka den nu. Ser fram emot att få plocka den sen.
Jag har några smultronplantor mellan 2 pallkragar. Såg inga smultron så kanske har de redan blivit uppätna.
Här ska ni få se några för- och efterbilder. Först där jag sitter och fikar. Så här såg det ut när jag kom dit.

Där bakom har jag vinbärsbuskar, krusbär och rabarber bl.a. och det kommer alltid något typ av ogräs som är jättejobbig att ta bort. Det är långa långa rötter under marken som slingrar sig fram och jag kan inte gräva bort dem. Tyvär är det bara att rycka bort dem och de går av med rötterna kvar i marken tyvärr. Men där bakom känner jag att det inte gör så jättemycket att det inte är jättefint där. Viktigast är i fram där man ser allt från gången. Igår hann jag inte rensa bort allt där bakom som jag velat men ville iaf komma åt buskarna och rabarbern. Lite bättre i alla fall.
Här är en förebild med utsikt från där jag sitter och fikar.
Efter, stor skillnad. 5 svarta sopsäckar fyllde jag med ogräs.
Jag plockade även bort palsternacksplantorna. Kanske hade jag kunnat använda dem om jag tagit upp dem tidigare. Nu fick jag kasta dem för de såg träiga och inte så fina ut.
Sen blev det dags att plocka. När jag var vid hallonbuskarna och plockade kändes det nästan som att man var i en annan värld.
Jag plockade även från min klättrande ärtväxt. Den har blivit stor nu och fick med mig några skidor hem.
Det vart också en del krusbär, röda och svarta vinbär,  rabarber och även några såpnejlikor.
Det blommar lite bland såpnejlikorna men mest är  det en massa knoppar med blommor på väg.
De blommor jag plockade med hem ställde jag i en gammal vas på matbordet i vardagsrummet och de sprider nu en underbar doft här hemma.
Jag kollade i morse till basilikan här hemma. De som verkar må bäst är de i torvbrickorna.

De i den stora krukan verkar också må bra. Den är självvattnande och jag hade hällt i mycket vatten som jag såg att de börjat suga åt sig mycket av.
De jag planterade direkt i jorden i den lilla asken var rätt ledsna men jorden såg väldig torr ut så jag vattnade på ordentligt.
Jag gjorde sen iordning frukost med yoghurt och müsli och satte mig ute på balkongen. Glömde det viktigaste kom jag på sen, hallonen, men jag får kanske ta lite mellanmål sen. Väl ute på balkongen så kolade jag till minipetuniorna. Igår upptäckte jag att det var bladlöss på de längst bort till höger. Tog bort alla jag såg och sprejade med en blandning at vatten och grönsåpa. Såg mycket bättre nu på morgonen och såg bara några löss som jag tog bort. Kommer säkert att få fortsätta så ett tag. Men jag såg där emot en sån där liten svart o gul nyckelpiga. Jag hoppas den äter löss
På bordet står min Katy 13 och en blomma blomma nu så vackert, den första utslagna blomman för i år. Så glad att den överlevde vintern.
Första knopparna kommer är också på min pelargon appleblossom som jag köpte på nordiska trädgårdar. Jippi!

Nu ska jag bara fundera på vad jag ska göra med alla bären. Troligtvis saft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar