måndag 3 augusti 2015

Hemmagjord saft

Igård gjorde jag saft på bären jag plockade på lotten sist. Jag kan inte minnas att jag gjort saft själv förut. Bara sett när mamma gjort. Jag hade lite mer bär än jag trott så det blev 2 olika satser. Ena saften blev det med röda vinbär och rabarber och i den andra vart det rabarber, krusbär, svarta och röda vinbär. Jag följde ett recept där man skulle ha 2l bär, 6dl vatten och 6dl socker.

Innan jag började med saften decinficerade jag 2 flaskor. Man kan göra det i ugnen, koka i stora kastruller eller som jag valde att göra, låta de ligga i väldigt varmt vatten. Här fick de ligga ett tag. Men nästa gång ska jag nog prova göra det i ugnen. 
Här har vi de goda bären. 

Skölj och rensa bären, sen ska bären sjuda med vattnet i en stor kastrull i ca 10min. Mosa bären mot insidan av kastrullen men en sked, hålslev eller liknande. 

Sen ska man hälla allt genom helst en saftsil men har man inte det kan man göra som jag, använde mig av dukar som jag la i silar och hällde i allt där. Sen ska man låta det dra i ca 30min. Pressa inte bären.
Medans kan du passa på att rengöra kastrullerna för där ska det sen hällas tillbaka saften och socker. Efter 30min mät upp hur mycket saft det är och anpassa sockermängden. Koka i några minuter tills sockret smällt. Ta bort skummet noggrant med en hålslev eller kanske sked. 

Sen häller man upp saften i flaskorna och sätt direkt på locket så att det bildas ett naturligt vakuum av värmen. 
Förvaras svalt och mörkt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar