fredag 28 augusti 2015

Dags att plantera vårlökar snart

Försäljningen är igång för fullt med vårlökar. Man kan plantera vårlökar ändå tills frosten kommer men det kan vara bra att plantera den strax efter att man köper dem så de inte riskerar att bli dåliga. Man brukar plantera lökarna på ett djup som är 2-3ggr lökens storlek, men läs också på påsen för säkerhets skull.
Vårlökarna kan både planteras ute i rabatterna eller varför inte en grupp i en kruka. Alltid när våren kommer och jag ser de första knopparna tittar fram blir jag glad i hela kroppen, våren är här och snart kommer sommaren.
Planterar man lökarna ute i rabatten kan man tänka på bl.a. två saker. Då lökväxterna gärna vill att sina blad ska få vissna ner efter blomning kan man antingen plantera dem vid perenner där man vet att de kanske kommer att dölja de nervissna bladen sen eller så kan man använda sig av lökkorgar. Det är speciella korgar man planterar ner med lökarna. Sen när de börjar vissna kan man gräva upp dem med korgen och lägga undan dem på en plats där de får stå och vissna ner i lugn och ro.

I år ska jag prova på att plantera vårlökar i en stor djup kruka där lökarna planteras i olika våningar. Jag köpte en stark och frosttålig kruka på Plantagen igår som jag kan ha ute på min balkong sen. Där passade jag och mamma även på att köpa vårlökar igår när de nu har ett erbjudande på köp 5 och betala för 4.

I ett mail från Plantagen tidigare i veckan följde det med ett tips på vilka blommor man kunde plantera och i vilken ordning i sin kruka.

Jag använde den som en liten mall och de blommorna jag köpte igår blev dels Narcissus Triandus Thalia, Nacissusen 'Thalia' är en vacker orkidénarciss som doftar svagt.
Allium Amplectens 'Graceful' har vackra vita klasar med blommor som har små lila prickar.
Krokus Vernus Vanguard, ljuslila söta små krokusar. Jag läste att de beskrivs som ljusblå också men jag hoppas färgen blir mer mot det lila.
Tulpan Salmon Impression, vackra laxrosa enkla tulpaner.
Spansk klockhyacint. En mix av vita, rosa och lila vackra klockformade blommor.
Som ni kanske ser nu går färgerna i vit, lila och rosa. Jag hoppas alla kommer att blomma och bilda en vacker grupp tillsammans i krukan nästa vår.

Man kan göra så många olika grupper beroende på krukans storlek också. En liten mindre och man skulle kunna ta i nedersta "våningen" tulpaner, sen i mitten påskliljor och längst upp tex krokus. Sen är det vackert tycker jag med en kruka med tex bara tulpaner eller hyacinter också.

Jag köpte lite lecakulor som jag ska ha i botten på krukan. Mer bilder kommer att komma sen när det är dags att plantera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar