onsdag 26 augusti 2015

Pelargonerna på balkongen

Igår när jag kom hem så gick jag ut till balkongen och plockade lite med blommorna. Klämde bort några bladlöss från minipetuniorna och sprayade på lite mer av blandningen grönsåpa och vatten. De ger sig verkligen inte. Så tråkigt med bladlöss som förstör mina blommor sådär.

Men när jag i.a.f. var där ute såg jag att min pelargon jag har där på marken har fått knoppar och är på väg att slå ut. Det står helt still nu vad den heter. Den har inte sett så jätterolig ut, i början hade den mörka hårda blad och såg inte så jätterolig ut. Men sen när den har stått ute på balkongen har den fått nya blad med en ljusare piggare grön färg och nu dessa knoppar. Så spännande! Nere på pelargonen kan man se de mer mörka bladen sen går det upp till de nyare ljusare och så knoppar. Sådana här överraskningar gillar jag.



Sen kan jag inte låta bli att visa hur fint många av de andra blommar nu.




Jag har funderat på att prova att pressa blommor. Det skulle vara kul att prova pressa pelargoner men vet inte om det går. Det borde det tycker jag. Kanske ska jag prova och visa här sen hur det går. Blommorna ska pressas i ca 2 veckor, beroende på blomsort, så det kan ta ett tag innan ni får se resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar