måndag 17 augusti 2015

Resa till Wij trädgårdar med Uppsala TrädgårdsSällskap

Vilken rolig och intressant resa jag och mamma gjorde igår. Vi åkte med Uppsala trädgårdssällskap till Wij trädgårdar i Ockelbo där trädgårdsmästaren Lars Krantz mötte upp oss för en guidad tur bland trädgårdarna. Han var rolig och med vilken inlevelse han berättade om alla trädgårdarna. Det är så kul att få gå en guidad tur där man får reda på hur allt byggts upp. Tittar man ner längs tallallén hade jag aldrig kunnat gissa mig till vilket arbete det var med att få dit alla tallarna och hur roligt det måste sett ut när flera lastbilar i rad kom körandes med stora tallar efter sig dit.
Först gick vi igenom Skogens trädgård som är skapad av landskapsarkitekten Ulf Nordfjell. Vi gick in genom den södra entrén och möttes då av en tallheden. Det blåste så vackert genom tuvrören och framför dem kunde man se flera gula dagliljor blomma. När jag tittade lite närmare kunde jag även se att där fanns höstliljor, en sort som heter Lucifer. Väldigt läckra. tog tyvärr ingen bild på dem.


Vi fortsatte sen fram mot klapperstensfältet och möttes där av en kub av rött timmer med ett glastak. Genom denna entré kunde man se bort mot klapperstensfältet där det finns bl.a. en låg liten tall som man importerade utomlands. Jag kommer inte ihåg nu vilket land den lilla tall kommer ifrån men Ulf ville ha en liten tall som det såg ut som att den hade haft det lite kämpigt.



Väl vidare kommer vi fram till den vackra platsen tjärnen. Det är som ett rum i skogen omgivet av granar. I mitten har vi tjärnen där vattnet är mörkt brunt för att bäst kunna spegla granarna. I tjärnen kan man se näckroseblad och tjärnen kantas av björnmossa. Här passade jag på att fota några från gruppen och Lasse som bar på en väst med mikrofon och högtalare så man hela tiden klart kunde höra vad han berättade.




När man sen kommer till myren så ser det veklingen ut som att man är ute vid en skog vid en myr och det kan nog bero på att denna myr lyfte dem upp som en stor kvadrat ute i någon skog och sen la ner i en ram de byggt att kraftigt stål. Man kan tro att det bara är vatten i det lilla runda hål man ser i mitten men vattnet går även under större delen av marken som flyter ovanpå vattnet. Det är bara en liten del av denna myr som "står torrt". Ovanpå denna myr kan man bl.a. se hjortron växa.


Efter myren kommer vi till brynet och odlingslandskapets trädgård. Vid odlingslandskapets trädgård skapas rum av timmer och stål. Med öppnar ut mot omgivningen som bildar som tavlor. I mitten finns tre stenblock som det svagt porlar ut vatten ur.



Nu tog jag dumt nog inga foton på blommorna runt där. Det växte bl.a. vitpytta, salvia och borstnejlika.

Mot den norra utgången möts vi först av nästa portal av timmer och glastak. Här hänger det en fin ljuskrona med ljus i.

Den norra entén består av björkdungen. Lasse berättade det att Ulf ville ha väldigt vita björkar och de tog in en stort som heter Splendor White.

Den guidade turen tog en och en halvtimme men tiden rann verkligen iväg av allt intressant Lasse berättade. Jag kan inte skriva ner allt för detta inlägg kommer att bli långt nog utan jag kan glatt rekommendera att man åker dit på egen hand och följer med på en guidad tur. Men en hel del mer ska vi hinna med här.

Sen gick vi förbi bl.a. eldtemplet och ett odlingshus. I odlingshuset driver de upp plantor till trädgårdarna. Vi stannade inte till där med den guidade turen utan sen när man fick gå runt själva gick mamma och jag in där och tittade. Så jag kommer dit sen. Utan nu stannade vi till vid köksträdgården och här är Wijs egna skafferi och de hjälper även en restaurang i Gävle med råvaror här ifrån.


Här odlas ekologiska grönsaker och snittblommor tillsammans och jag tycker det var väldigt vackert hur de blandade allt tillsammans. Bl.a. här där de odlar squash, pumpa och gurka tillsammans med krasse. Jättevackert och blev inspirerad att prova detta själv sen.

Jag fastnade för detta fina gräs som växte där. jag vet inte om det är ett typ av gräs men fint är det och ska se sen om jag kan hitta namnet på det.

Vidare sen efter att Lasse visat oss deras komposter och berättat om dem så kom vi till lekbacken. En plats för stora som små. Här kanske man även kunde stöta på någon "stubbling".


Bredvid lekbacken fanns en inhägnad med tre kultingar, Juni, Juli och Augusti.

Det första jag tänkte när jag såg lekbacken var hur vackert det var. Alla färgerna och det vackra staketet runtom. Det var en fin blandning där inne bland växterna och än en gång hade de blandat grönsaker och blommor. Jättefint tillsammans. gångarna var täckta med halm och små gångar fanns lite varstans och det var inne i en av dem som vi stötte på några "stubblingar".






I ena änden var det en massa vackra solrosor som man slingrade sig fram genom. De tre kvinnorna som ligger bakom denna trädgård har verkligen gjort ett toppenjobb.



Nu var det inte långt kvar av den guidade turen och nästa stop blev örtagården som man skapat för att hedra Carl von Linnés minne. Det är kanske inte en traditionell örtagård men jag tror att Linné hade gillat den om han sett den.



Inne i växthuset fanns många fina stora pelargoner och jag fastnade speciellt för denna, Bornhom heter den och är en rosenknoppspelargon. Bladen är annorlunda mosaikmönstrade och har söta röda rosenknoppsblommor.

Här är några till fina pelargoner som fanns där inne i växthuset.


Sista anhalten blev rosträdgården. Ett mål var att rosorna där skulle stortrivas. De har över 200 olika rossorter och att få dem att trivas i zon 5 de har där uppe blev nog en utmaning. Lasse berättade hur de gjorde rosenträdgården och mycket jobb har lagts ner där. Rosenträdgården står som i en skål så rosorna får extra skydd. I år så blommade alla rosorna som bäst i mitten av juli men nu så fans det ändå en hel del rosor som fortfarande blommade.

I pergolan ovanför klänger både rosor och klematis och bilar ett fint grönt tak. Lasse berättar om en honungsros som heter Hybrida Helenae. Den ska visst dofta ljuvligt. Ska vara snabbväxande och härdig och ska jag någon gång ha en klätterros kan denna kanske vara något.



Sen vart det dags för lunch och det var en jättegod buffé men mycket från deras köksträdgård. Väldigt gott var det och det var skönt med en sittpaus och få lite mer energi.

Det var efter lunchen som jag och mamma gick runt lite mer bland trädgårdarna. Det var nu också vi gick in i odlingshuset där de odlade olika tomatsorter och gurka. Såg även in i rummet där de odlade fram plantor till trädgårdarna.


Sen gick vi även in i eldtemplet där de hade väldigt fina pelargoner.






Vädret var jättefint när vi gick runt här och det var verkligen en lyckad dag på Wij trädgårdar men nu fortsatte bussturen mot Mobackes trädgårdscenter i Bollnäs. Väl framme kom ägaren upp i bussen för att berätta om deras trädgårdscenter som startades av den nuvarande ägarens farfar. Farfarn byggde upp ett växthus vid Bollnäs kyrka på 1940-talet men fick flytta sen vid 1960-talet då helt plötsligt ett stort lass jord tömdes ut bredvid växthuset för där skulle det bli en minneslund. De flyttade då till sin nuvarande plats i Säversta och de har haft mycket jobb med denna plats och det vart väldigt bra till slut. Det är stort och fint och det finns inte bara blommor, träd och buskar där utan de säljer mycket
annat som trädgårdsmöbler, fontäner, trädgårdsredskap, badtunnor och krukor och sånt. De har även en restaurang och café där de spelar livemusik på fredagarna. På caféet tog mamma och jag en kopp kaffe och fikade. Tyvärr glömde jag min jacka där och mamma sin kofta. vi hoppas kunna få dem hemskickade sen.

Det vart några blommor såklart också. Inte kommer vi hem tomhänta. Vi köpte båda en söt liten blomma som blommar ända in i september, Soloxalis. Jag köpte också två praktriddarsporrarar, en vit med svart öga som heter Black eyed angels och en lågvuxen med rosa blommor som heter Sweet sensation. Det blev också en honungssalvia, toppklocka och en liten näva. Nävan kostade bara 5kr. De sålde ut en del blommor så då får man passa på.

Trötta åkte vi hemåt sen men så nöjda. Förutom att vi glömde vår jacka och kofta, typiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar