lördag 30 januari 2016

Blommorna i julgrupperna

Några av blommorna i mina julgrupper har dels gjort sitt eller blommat klart. Då känns det som att det är dags att börja ta hand om de blommor som jag vill behålla.
Lyft antingen försiktigt upp hela julgruppen och dra försiktigt isär blommorna eller gräv försiktigt upp planta efter planta med en sked.

I den första gruppen tänkte jag  ta hand om dels både hyacinterna och tulpanlöken. Hyacinten ska ställas svalt efter blomning och låta bladen vissna ner. Den behöver egentligen inge vatten alls men är det varmt där den står kan den behöva en skvätt då och då. På våren sen kan den planteras ut och har man tur kan den blomma sen igen samma år.
Min tulpan hade redan vissnat helt ner så jag klippte bort allt men vet inte om det var rätt. För sent nu iaf. Även den ska stå svalt och kan planteras ut så fort tjälen släppt.
Vårelden är så liten och tanig så jag valde att kasta den för att jag har så många redan hemma och jag har en annan julgrupp med en större våreld som jag tänkte spara.
I denna julgrupp har jag även en succulentliknande planta. Jag vet inte vad den heter men jag planterar om den och ser om den klarar sig. Jag planterade även om hyacinten och tulpanen och ställer dem på ett svalt ställe tills det är dags att plantera ut dem.


I en annan julgrupp hade jag en jul-en eller cypress som var så torr så den ska jag kasta. De trivs egentligen inte inomhus och kan bli bruna av vår torra inomhusluft. Man kan plantera den i en kruka med lecakulor och några centimeter vatten för att höja luftfuktigheten men det är ju lite svårt när den står i en julgrupp. Detta tips läste jag nyligen så det visste jag inte om när jag köpte min cypress förut. Jag gick och kände på den och den har också blivit torr och ska kasta den. Lyckas man annars bevara sin jul-en/cypress kan man ställa ut den när det är plusgrader. Sen när tjälen släppt kan man plantera ut den och då kan den bli flera meter hög.

Julgruppen med min vackra vita julstjärna är tyvärr inte så vacker längre. Några nya skott har kommit upp på julstjärnan men den ser då inte rolig ut. Det är svårt att få en julros att börja blomma igen och jag brukar spara mina julstjärnor som en grön planta sen men denna blev så kal när jag tog bort alla vissna blad och så att jag valde att kasta den. Den var väldigt fin länge i.a.f.
Tillsammans men julstjärnan har jag även en klätterväxt som jag inte kommer ihåg vad den heter men den ska sparas i.a.f och så hade jag i en annan julgrupp en murgröna som jag också sparade.

Så nu är alla omplanterade men ny fräsch jord

Klätterväxterna hamnade på högre höjder.

De andra har jag ställt i köket och i sovrummet. I vardagsrummet nu när julgruppen och cypressen inte längre står där så har jag nu istället ställt en söt liten kruka med pärlhyacinter. Ger sån vårkänsla.

Till köket har jag också ställt dit en ny blomma. En färgglad och söt liten planta, jordvivan. Jag har hört att man inte ska ställa den över ett element så mitt på köksbordet blir bra tror jag. Jordvivan finns i så många olika härliga färger. Jag köpte en gul och en i lila toner till jobbet också.
Jag har fortfarande min röda fina duk på bordet men ska byta ut den under helgen tänkte jag. Rött känns kanske för juligt och nu går vi ju mår vårdtider.


Igår hämtade jag ut min Soppbok, så fin och en massa bra recept verkar det vara i den. Får se vad jag lagar till först från den sen. Idag kommer det där emot att bli vegetariskt från matkassen så ingen soppa än.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar