tisdag 16 juni 2015

Besökte Linnés Hammarby

Idag åkte jag förbi Linnés Hammarby. Jag har velat åka förbi där i flera år nu nu. Carl von Linné köpte gården Hammarby 1758 och är en av Sveriges mest stilriktigt bevarade 1700-talsgårdar. Jag gick på en guidad tur i bostadshuset och den var jättebra och intressant.


Sen tog jag en promenad runtom på gården och bredvid bostaden finns en park med flera gångstigar. Ursprungligen ska det ha varit en fruktträdgård med växter Linné planterat för forskning och undervisning men efter hans död växter trädgården igen till en lövlund. Det var mysigt att gå där och överallt fanns en massa vackra aklejor, skogsbingel och krollilja bl.a.








Efter promenerande i parken så gick jag upp till Naturaliemuseumet som Linné lät bygga i sten av brandsäkerhetsskäl. Det är bara ett rum och där förvarade han sina samlingar och utanför höll han föreläsningar för studenter.
När jag stod där och kikade in upptäckte jag något som hängde från taket. En fisk. Jag undrar så varför.

Nedanför Naturaliemuseumet vid en stenig sluttning ligger Linnés sibiriska trädgård. Där planterade han fröer som han fick från den ryska kejsarinnan Katarina II. Det växer fortfarande trollsmultron och  hammarbytalök där.


Vid gården såg jag hästar och får. När jag gick närmare för att titta på dem såg jag en liten stig ner till ett litet grönsaksland. Jag tycker att piplöken med sina stora runda vita bollar är söta. Humlorna gillar dem också.



Efter rundvandringen avslutade jag med lite fika. Kaffe, våffla och tyckte det skulle passa med en Linnébakelse till. Den ska vara som en dammsugare men istället för punsch har man i hallon.

Efter besöket där åkte jag och mamma till Landqvist handelsträdgård. Jag kommer alltid därifrån med mer blommor än tänkt. Kan ville ha en klätterväxt och köpte en jättefin klematis som heter Piilua. Stora rosa/vita blommor som blommar Juli-Augisti. Hade varit kul med en som blommar lite längre men tyckte så mycket om blommorna. Jag har haft en klematis i denna kuka förut men nu kändes den för låg. Så för att skydda rothalsen på kletamisen så den inte får för mycket sol på sig där klippte jag itu en plastkruka och la runtom. Nu står rötterna i skugga. Jag gillar annars denna självvattnande kruka. Klematis brukar inte gilla att jordytan är fuktig runt rothalsen, nu når vattnet direkt rötterna.

Sen köpte jag och även mamma en söt vit viol som blommar från april till oktober. Den heter Alba Minor, Hornviol. Bladen och blommorna är mindre än en vanlig Hornviol men härdigare.

Till balkongen köpte jag även några fina petunior. De hade en sort som jag och mamma inte sett förut. Väldigt fina och hade det inte stått att det var en petunia hade jag trott att det var en annan blomsort. Det är petunior med dubbla blommor.


För första gången köpte jag en hängfuchsia. Så vacker, heter Annabelle. Jag hoppas så att jag ska klara den. Hört att de kan vara svåra. Jag frågade om tips. Halvskugga, vill inte torka ut men inte låta rötterna stå blött heller. Nu håller vi tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar