onsdag 10 juni 2015

Fler växter till miniträdgården

Igår var jag till plantagen för att bl.a. hämta mina rosor men också för att titta på succulenter. Jag hittade inga som jag fastnade för. Oftast var de för stora. Jag gick ut och hittade stenpartiväxter, de är ju nästan mer eller mindre suckulenta växter så jag hoppas de ska funka i min miniträdgård. De jag hittade såldes i 6-pack så jag tänkte göra ett mindre stenparti på min lott och plantera de andra. Ska bara hitta lite bra stenar först. 
De två växterna som jag planterade i min miniträdgård är trampnarv och lite fetknopp. Jag vet inte vad just denna fetknopp heter men den passade fint bakom staketen. Jag delade på den och hoppas den ska klara sig där. Den har en förmåga att sprida sig så får se hur det blir i miniträdgården. 

Trampnarven är så mysig, fina vita små stjärnformade blommor har den nu och påminner lite om gräs eller mossa. Det var därför jag fastnade för den och ville ha den i miniträdgården. Ute i naturen kan man gärna trampa på den, då håller den sig låg och kompakt så jag får mosa den kanske lite med händerna emellanåt. Vill inte att den ska bli hög och lös. 
Jag tror detta blir rätt ok. Får fortfarande plats med några taklökar kanske. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar