söndag 21 juni 2015

Storshopping på Plantagen

Igår åkte jag och mamma till Plantagen för att kolla på perenner. Som jag nämnde igår var det 40% rabatt för alla medlemmar. Jag kom hem med fem olika perenner. Nu gäller det att hitta plats för dem, men det gör man alltid.
Jag köpte en alunrot som heter Cherry Cola. Jag hade hoppats på att hitta sorten Marmelade som jag såg i Enköping men denna har vackra röda blad och kommer att få vackra rosa/röda blommor sen.
Denna lilla marktäckande ört känner nog många igen. Penningblad heter den och får gula vackra blommor. Den bildar långa revor som rotar sig. Jag har en annan marktäckande växt på lotten, vintergröna. Tror det skulle bli vackert om de Linda växa tillsammans och blanda sina gula och blå/lila blommor.
En vanlig perenn jag tycker mycket om och som jag funderat på att skaffa länge är fingerborgsblomma och när jag såg denna vackra sort som heter D. Mertonensis fick den också följa med hem. Röd/rosa vackra blommor kommer den att få.

Nävor finns det väldigt många olika sorter av och denna blodnäva var det just blommornas färg jag fastnade för. Max Frei heter den och har purpurrosa blommor. Utsågs till årets perenn 2002.
Sist men inte minst min vackra fackellilja. Ser så exotisk ut och är en grästrädsväxtart. Jag som nu fastnat mycket för Carl von Linné tycker det är extra roligt när jag läste det att det var han som först beskrev denna växt och fick då sitt namn av Lorenz Oken.
Blommorna utvecklas i långa ax, 15-20cm långa och är röda upptill och övergår sen i gult längst ner. Jag läste att man ska binda samman bladen för vintern och täcka sen med tex hö eller halm. På våren sen klipper man bort alla blad och nya växer sen fram. Det måste jag komma ihåg.
Blir att åka ut till lotten snart och plantera ut dem och se hur allt annat växer. Hoppas på en härligt solig dag snart.

Hemma har jag flyttat runt lite växter på balkongen. De växer och bl.a. dahlian började växa upp mot hyllan ovanför.


Rensade bort en del färdigblommade blommor på min Tip Top pelargon, många andra blomblad ramlade av samtidigt som nog var på väg att blomma klart. Tänkte dammsuga upp allt men medans jag plockade med pelargonen kom Raija och Nino in och verkade tycka att det var roligt att leka med bladen som dalade ner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar