torsdag 25 juni 2015

Min okända växt, nu har jag fått svar

Jag mailade igår till Växtdoktorn hos Blomsterfrämjandet och fick redan i morse svar att tyvärr kan de inte hjälpa mig för de jobbar med svenskodlade prydnadsväxter. Så synd. Jag kom på det att min mormor tipsade om att jag kanske kunde kontakta naturmorgon på P1, så jag chansade och skickade iväg ett mail till dem också. Rätt så snabbt fick jag ett svar. De hade frågat deras botaniske expert Lennart Engstrand och fick svaret:
”Växten som Camilla har är palsternacka, visserligen ett ovanligt kraftigt exemplar men ändå till alla delar typisk. Växten är ganska vanlig som ogräs, vid vägkanter osv. i Syd- och Mellansverige. Det finns en särskild ogrästyp av palsternacka, men här handlar det nog om en odlad form. Växten är an aning fototoxisk och hon bör vara lite försiktig med att röra vid bladen och samtidigt utsätta sig för solljus. Någon stor fara är det emellertid inte.”

Vad kul att äntligen få svar och nu veta vad som växer där. Jag undrar ja om det är palsternackor som gömmer sig där under jorden.

Jag var här om dagen förbi en blomsteraffär och såg så söta krukor man hänger upp. De är lite låga så jag hoppas att denna lilla växt ska trivas i den. Jag kommer ihåg att de hade flera sådana hängandes i skyltfönstret för länge sen men då sålde de inte dem men nu har de plockat fram dem från lagret för försäljning. Jag kanske borde ha köpt fler men börjar med en för att se om växten kommer att trivas där i.


2 kommentarer:

  1. Hej Camilla! Har du någon mail som man skulle kunna nå dig på - skulle vilja kontakta dig angående förslag om samarbete!

    SvaraRadera
  2. Hej! Det går bra att maila mig på camelliasblommor@gmail.com

    SvaraRadera