måndag 8 juni 2015

Glas i alla dess former och färg

Det är så vackert när solen lyser genom glas. Jag har samlat på mig några flaskor i olika storlekar och färger ett litet tag nu. Jag tänkte sätta upp en hylla sen med flaskorna samlade men nu medans står de på fönsterbrädan och när solen lyser genom fönstret och lyser genom flaskorna är det så vackert. Nu fick jag tyvärr dra ner persiennen för hade lite svårt och fota dem så att blommorna syntes. Jag ville visa hur vacker det är att bara ha en enkel blomma i flaskorna. Jag tycker att det också är vacker att bara ha i nån enkel grön växt som ormbunke eller örter.
Man kan blanda med olika färger eller kanske bara gå i blåa toner eller kanske gröna men det jag iaf tycker man ska tänka på är hur mycket det gör när man varierar i olika storlekar och även former på flaskorna.
En av mina favoriter köpte jag i en second hand butik. Det är den lilla flaskan längst till vänster. Det är en jungfru, ett mått som var vanligt förr i tiden för snaps. Måttet är på 8,2cl men det försvann runt 1850. Nu för tiden ligger standarden på 6cl. Jag hoppas på att hitta några till.

Kommer ni ihåg persiljan och den kinesiska gräslöken jag planterade förut vars datum gått ut? Gräslöken verkar inte gå men persiljan tittar upp. Så kul, så man behöver inte kasta fröer för att de gått ut utan om man vill så kan man göra en chansning.
Min basilika som jag toppat like växer på så snabbt. Jag måste börja använda den mer. Får kanske ge bort lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar