lördag 20 juni 2015

Midsommarhelg

Midsommarhelgens väder verkade bli som det brukar. Kallt o regnigt, men överraskande nog vart den ändå rätt ok. Jag åkte ut till lotten efter lunch för att både plocka blommor och plantera min lilla vita viol. Jag ville plocka blommor för att göra en blomsterkrans, det var flera år sen sist jag gjorde en och kände att i år vill jag vara lite extra midsommrig.
Ute vid odlingslotterna var det en del folk, bl.a. min granne som också plockade blommor från sin lott fast hon skulle göra en bukett. När jag var där ute så tittade även solen fram en stund, riktigt härligt.
Den vita violen planterade jag bredvid min löjtnantshjärta. Det är direkt på den vänster sida om lotten som jag har min löjtnantshjärta bl.a. och där vill jag ha dit några fler blommor för att få en liten minirabatt. Min stora rabatt med blommor har jag på den högra sidan men det vore kul med en liten blomsterrabatt även på vänstra sidan. Finns lite utrymme för det.
Jag kollade såklart på hur allt växte och vitkålen, broccolin och ärtorna hade växt på lite mer sen sist. Jätteroligt. Jag kollade även till mitt stenparti och alla växterna där verkade trivas bra. Jag kom på det efter att jag åkte där ifrån att jag borde tagit bilder på hur allt växt, alltid kul att kunna jämföra men jag ska tänka på det nästa gång jag åker ut dit.
Jag tog där emot en bild på mina stora mystiska växter. De blommar nu och min granne och jag är fortfarande fundersamma till vad det kan vara. Nästa gång ska jag prova att gräva och se om något gömmer sig under ytan.

Sen åkte jag över till mamma och Hasses lott och började med midsommarkransen. Jag hade tagit med mina rosor hemifrån som ändå var på väg att blommat klart för att också ha i midsommarkransen. Kransen blev lite stor och tung men hade på mig den en liten stund iaf.
Det blev en väldigt mysig midsommar med god fika, grillat och självklart jordgubbar. Åkte hemåt sen  strax efter midnatt med en fin dahlia jag fick av mamma. Den står nu på balkongen och kanske får den lite sol på sig under helgen. Alldeles nyss tittade nämligen solen fram här en kort stund.

Jag tittade runt på balkongen nu på morgonen. Minipetuniorna växer på, tycker fortfarande att det är så kul att de är flerfärgade.
Luktärtorna bredvid klematisen växer på väldigt sakta men växer de på lite till så ska jag försöka få dem att börja växa in mot väggen.
På en av mina stjärnögon så är en knopp på väg att blomma. Så nyfiken på hur de kommer att bli. Även om det finns bild på hemsidan är det inte alltid de ser exakt likadana ut sen i verkligheten
Min dahlia som jag fick av odla.nu växer också på. Kommer nog inte att kunna stå där den står så länge till. Börjar bli lite trångt.
De dubbelblommande petuniornas blommor är så vackra och flera börjar gå i blom nu.
Min ros på stam har fått en första knopp efter att jag fått klippa ner den så mycket. Blad har kommit tillbaka hela tiden men nu när en första knopp kommit blev jag så glad för det ger mig mer hopp om att den kommer att klara sig. 
Inomhus växer paprikaplantorna sig starka. De kan nog vara i dessa krukor ett tag till. Bakom dem kan man se en liten persilja sticka upp. De är 2st som klarat sig. De ser lite klena ut så får se om de orkar växa på sig starka.
Miniträdgårdens växter blommar och växer. Min lilla blomsterbuske har många blommor blommat klart på men några knoppar ser jag så fler blommor kommer nog snart.
Jag kollade till kryddtornet och nu börjar det titta upp några örter. Det går fort och det är alltid roligt. När man sår fröer är det lite jobbigt och vänta tycker jag för innan nåt tittar upp är jag nojig att de kanske inte kommer något. Ibland blir det ju så men oftast kommer det upp växter.
Mina luftväxter sprayar jag regnvatten på varje morgon och de lever fortfarande. Inget tecken på att de börjar vissna eller så. Nu står de i köket fortfarande men planen är att de ska vara i sovrummet sen.
Idag blir det kanske en tripp till Plantagen. De har 40% rabatt på alla fleråriga trädgårdsväxter där idag för medlemmar. Åker jag dit kommer jag säkert hem med något. Att det är så kul med växter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar