söndag 14 juni 2015

Det blommar så vackert

Igår var jag till odlingslotten. Jag började morgonen med att samla på mig några stenar som jag tog med till lotten för att göra ett litet stenparti till mina stenpartiväxter. Det bästa hade kanske varit att plantera dem i kaktusjord eller liknande mellan stenarna men hade bara vanlig planteringsjord med mig men ska nog gå bra ändå hoppas jag.

Det blommar mycket på lotten nu och det är så vackert. Jag rensade lite ogräs också men mest satt jag och njöt av det härliga vädret och lugnet.





Det blev en del pauser mellan rensandet, jag hade med mig tonfisksallad, bullar och mycket vatten. Jag fick även lite sällskap av några sparvar som fick lite bullsmulor. Även en hare tittade förbi.

Jag blev glad över att se att vitkålen och broccolin växt på. Squashen under paparlyväxthuset har också vuxit till sig. Mitt i rensandet råkade jag nog ta bort några morötter. Jag hade glömt bort att jag planterat morotsfröer vid jordgubbarna och rensade bort några små strån där som kan ha varit morötter. Men några kanske ändå klarat sig.


Sallad och spenat har börjat titta titta upp. Till och med rädisorna jag provade plantera i påsen med jord.


Nu blommar också. Lila vackra blommor med en svag underbar doft. Vid dem mina växter som jag fortfarande inte vet vad de är. De har blivit väldigt höga i.a. f.


Ärtorna tittar upp både från blomjorden i mitten och från lerjorden runtom. Kul att de klarar sig i så olika typer av jord.

Här hemma har 4 slingerväxter klarat sig. Det verkar bara vara luktärtorna som klarat sig från blandpåsen med slingerväxter. Men i mitten är det tomt så skulle nog kunna plantera en till slingerväxt där.

Mina stjärnögon som alla hade en varsin knopp när jag fick hem dem har vuxit på sig lite och nu har de två knoppar i var. Jag längtar tills de börjar blomma.

Samma sak med dahlian, har också vuxit på sig lite. Sakta men säkert går det.

Minipetuniorna har jag upptäckt är flerfärgade. Så sött.


Sen hämtade jag ut ett paket som jag beställt från Bakker med två luftplantor, de växer på en träbit. Tillandsia heter de och kommer från regnskogen där de just växer på träd. De absorberar fukt från luften men kan bilda rötter men inte för att få i sig näring utan för att få fäste på en yta.
4-5ggr i veckan eller oftare får man spraya dem med regnvatten beroende på hur torr luften är. De gillar inte kalk så kranvatten ska helst undvikas. Jag beställde även lite extra näring som man ska spraya på en gång varannan vecka. Annorlunda och vackra på sitt speciella sett.

Jag fick även med en present. Ett kryddtorn och fröer till flera olika örter. Ska plantera dem imorn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar