måndag 1 juni 2015

Minikrukor och mer blommor till miniträdgården

Idag köpte jag 2 nya växter till miniträdgården. Jag vill ha en klätterväxtliknande sort och köpte en lyktranka. Söt med sina hjärtformade blad. Sen ville jag ha blommor också men de hade ingen blommande succulent i butiken men köpte denna lilla söta växt med vita blommor. Eftersom det inte är en succulent och vill stå i kaktusjord planterade jag den med krukan kvar.

Sen har jag köpt lera som jag gjort några små krukor med. Man härdar dem sen i ugnen. Jag har aldrig gjort små krukor så jag prövade mig fram. Tog en liten bil lera och formade den till en liten boll.


Sen började krukan att formas. 
Jag har ett set med modelleringsverktyg som jag använt till bakning men tänkte att de kan komma till hands nu. Jag provade först att göra hål i krukan med denna. 
Jag provade sen denna föredrog den bättre.

Jag vill ha en kant upptill så att de ska påminna om terrakottakrukor. Det var lite knepigare än jag trott detta krukskapande. Jag ville smälta samman kanten med krukan och använde både kniv och modelleringsverktyg för att knåda dem försiktigt samman.



Det blev ett litet krukfat till också. Sen blev det att jag gjorde en liten mindre kruka också.

Jag har 2 kavlar med mönster på som jag ville prova göra fina krukor med också. En med blad och en med blommor blev det.




Sen ska de in i ugnen på ca 130 grader i mellan 10-30min. Eftersom mina krukor är så små hade jag dem inne i 15 min. Nu ska de bara svalna och i morgon ska jag nog prova plantera succulenter i dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar