söndag 24 januari 2016

Äventyr i snön

Under den här vintern har mina katter inte varit ute mycket. De håller sig inne när det är kallt och som max gått ut en stund på balkongen. Nu när det där emot är lite mildare kan de gå ut en stund nedanför balkongen. Det är kul att se hur Nino och Nova är ute i snön. Detta är deras första vinter ute. Nova är mer försiktig av sig och hon är rolig som går och hoppar i andras fotspår för att slippa behöva gå i snön.

Jag ser fram emot våren fastän jag även tycker att det är mysigt med all snö. Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå med alla pelargonerna. Jag tror inte alla kommer att klara sig oturligt nog. Jag har ställt flera på ett bord i sovrummet och flera ser ut att leva men några ser lite för torra ut. Vi får se sen. Var kanske inte den bästa platsen att förvara dem på.

Sen kommer det att bli dags att plantera om blommorna här hemma och det tror jag många av blommorna kommer att må bra av. Det blir kanske att rensa lite bland mina växter också. 2 gröna plantor verkar inte ha mått så bra denna vinter så får se hur de mår sen till våren.
Jag tittade till min fina amaryllis och 2 som knoppar till verkar titta fram. Den kommer nog att slå ut sen och bli riktigt stor och fin.


Till middag idag provade jag att laga något jag aldrig lagat till förut, blåmusslor. Kändes spännande att få prova att laga till det. Dessa musslor var frysta så när de tinas är de redan öppna, men behöver ändå så klart kokas. När man kokat klart dem sen behöver man bara kolla om någon är stängd. De ska man kasta. 
Middagen jag lagade till var väldigt enkel. Spagetti med blåmusslor, vitlök och persilja. Recept kan ni få här:

Koka 180g spagetti i lättsaltat vatten. 

Sen ska man eg finhacka en halv lök men det skippade jag, gillar ju inte lök. Där emot tycker jag om vitlök och i detta recept ska man finhacka 3st klyftor. Halvera sen 250g körsbärstomater och grovhacka 1/2 kruka persilja. 

Fräs vitlöken i 2msk olivolja i en rymlig gryta. Tillsätt en förpackning blåmusslor inklusive spaden och låt sjuda under lock 3-4min. 

Blanda ner körsbärstomater, 1/2dl vispgrädde och 1krm salt. Sjud ytterligare 2-3min. 

Plocka bort och släng alla trasiga och oöppnade musslor. 

Häll av pastan och blanda med musselsåsen. Toppa med persilja och servera. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar