lördag 23 januari 2016

Frukostskål med hallon- och chokladsmoothie

Nu är det helg och ännu en bra dag att starta med en lyxigare frukost. Hade jag varit mer förberedd och igår kommit på att jag skulle göra denna frukost hade jag köpt med mig hem lite roligare frukter och bär men nu tar jag lite vad jag har. 
Jag börjar med min bas, fryst banan. Jag brukar skiva ner bananer att ha i frysen för de är en bra bas i smoothies bl.a. I vanliga fall hade jag tagit så mycket som motsvarar en hel men här har det gått åt och det är dags att frysa in mer. Jag hade nu så mycket som kanske motsvarar en halv banan. Men går bra det med. 
Sen hade jag i frysta hallon, man kan ta andra bär också. Ca 1dl.
Resten jag hällde ner var 1msk cacao, använd gärna raw. 1tsk Maca, kan uteslutas. 1 näve spenat, har man inte färsk går det lila bra med fryst. 

Jag mixade på allt och kom på mitt i allt att jag glömt mjölk. Men det är bara att hälla i efteråt och mixa på igen. Jag valde att ha i mandelmjölk, 1dl. 

Sen hällde jag i den krämiga smoothien i en skål och nu kan man egentligen toppa men allt möjligt som man gillar. Jag strödde över lite linfrön, pumpafrön, solrosfrön, kakaonibs och en klick jordnötssmör. Man äter ju med ögat också och det var nu som jag tyckte att det var synd att jag inte kom att tänka på detta igår för då hade jag skivat i lite mer banan och strött över lite bär. Nu vart det en fryst jordgubbe som jag skivade och la över för lite färg. 
Denna smoothie ser kanske inte så god ut nu men smakar där emot så gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar