onsdag 20 januari 2016

Vegorätt

Igår såg jag på det vegetariska matprogrammet Vegorätt på SVT och jag måste säga det att jag tycker att det var bra, lite flummigt kanske men bra. Jag vart inspirerad. Efter programmet kunde jag där emot läsa så många negativa kommentarer. Jättetråkigt att det var så många som inte var nöjda med programmet. Flera som skrev att det var mer ett rawfood-program, och jo en del rawfood gjorde de men det hör väl ändå till inom det vegetariska att man kanske lagar sånt. Sen var det flera som skrev att folk kommer att få fel bild av vegetarianer/veganer, att alla ska vara flummiga och inte bli tagna seriösa. Jag kan säga det att inte en enda gång när jag tittade på programmet tänkte jag att ja det är så där vegetarianer är, nu får jag det bekräftat. Bara för att de kanske var lite flummiga i programmet så ska man ju inte dra alla över en kam. Men sen tror jag säkert att många vegetarianer och veganer blir bemötta av folk som tror att de just är så och äter "kaninmat", att de får försvara sig. Jag kan tänka mig att många kanske fick en uppfattning att detta program ska vara mer om vegetarisk vardagsmat, att det behöver inte vara nyttigt heller bara för att det är vegetariskt. Kanske blir man sugen på en flottig vegetarisk pizza ibland. Jag tror också många hade velat se ett program som även tar upp viktiga frågor om vegetarism och att programmet skulle vara mer seriöst. Det är jättebra att folk lämnar in sina åsikter för har vi tur ser de efterfrågan på ett mer sånt program och kanske kommer det i framtiden. Men jag tycker ändå att det var en hel del onödiga kommentarer men sånt kommer man väl inte undan. Alltid när det är något nytt kommer det även mycket sånt. Man kan inte heller alltid göra alla glada och nöjda, kommer alltid att bli en del som blir besvikna.
Jag kommer i.a.f. att fortsätta att se på programmet och jag hoppas att fler ger det en chans, inte bara döma ut det efter ett avsnitt. Sen läste jag också många fina kommentarer där folk gillade programmet.


Som sagt var så kände jag mig inspirerad, ska fortsätta att kolla och laga till mycket hoppas jag av det de visar. Bl.a. så vill jag prova "ketchupen" och "majonnäsen" som de gjorde och pålägget med soltorkade tomater. Jag har fortfarande kvar hemma av mitt hemmagjorda knäckebröd och vill prova det pålägget på dem.

Sen visade de något som jag inte sett förut. De odlade något som heter ruccolafrön, och det är inte så att det är frön där de växer på sig och blir klassiska ruccolablad utan dessa frön har man till groddning. Det påminner nästan lite om krasse. Det måste jag verkligen prova.

Hemma sen så måste jag bara visa min Amaryllis som fortfarande växer och ser nu ut att vara på väg att blomma igen. Jag måste erkänna det att jag missat en viktig sak. Jag har inte klippt bort de blommor som tidigare blommat ut. Man klipper bort dem och låter stängeln sen vissna ner. Så jag gjorde det igår och jag hoppas att jag kommer att klara att ta till vara på denna knöl och få den att blomma sen till vintern igen.
  
Idag tog jag med en god matlåda från igår. Min indiska krämiga blomkålscurry, jättegott med papadums till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar