lördag 16 januari 2016

Tulpantips

Lite tips på hur man ska sköta sina tulpaner och dessa tips kanske ni har hört förut eller redan vet men alla kanske inte gör det.
När man kommer hem med sina vackra tulpaner så skär av ett par cm av stjälkarna med en vass kniv och ställ den sen i en vas med kallt vatten. Låt den stå så med papper/plasten kvar runtom i några timmar. Då fylls dem med vatten och håller sig raka och fina.Sen kan du arrangera buketten.

Man kan lyckas förlänga hållbarheten genom att låta den stå svalt under kvällarna.
Ställ inte buketten nära frukt, de utsöndrar ett ämne som gör att buketten vissnar snabbare.

När du köper en bukett tulpaner kan det vara bra att tänka på att inte köpa en bukett som är helt outslagen, även om det lockar och kanske får en att tänka att då kommer de att hålla längre hemma. Knopparna ska i.a.f. visa färg för gör de inte det har jag läst att de kan bli svåra att få att slå ut. Nu kanske det inte blir några problem allt som man köper sådana men det var ett tips jag läste om förut i.a.f.

Efter ett par dagar sen byter du vatten och snittar stjälkarna igen.

Jag köpte både tulpaner till mig själv och till min farfar som fyller år imorn. Sen köpte jag också en vacker ginst med vita blommor. Då tycker jag att buketten får en ännu mer vårig känsla.
Farfars bukett blev denna men till mig själv ville jag göra någonting annat.


Jag tog fram min bricka med alla olika flaskor som jag visat tidigare och satte i tulpaner och ginst i dem istället. Blir lite mer effektfullt så här. Och charmigt på nåt sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar