fredag 22 januari 2016

Livet i björniden

Via aftonbladet har man kunnat följa björnen Isis live i sitt ide i djurparken i Lyksele. Hon var dräktig och i lördags fick den första björnungen se ljuset. Det har varit lite svårt att se hur många björnungar hon fött men det pratas om 4st. 1-3 ungar är vanligast men de kan föda upp emot 4-5st också. Björnmamma Isis sover mycket men ibland är hon uppe och rör på sig eller vänder lite på sig. Det är kul att följa Isis och jag kikar in lite då och då för att se hur det går.
Här är länk till live-sändningen: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/100247?broadcastId=5f1d85336befdf8e942338131efa299c

Förra året födde en björnmamma 3 björnungar på Järvsö zoo och dem fick man följa live då och även nu. Björnungarna är det lite fart på nu och de är så söta och roliga att titta på.
Här är länk till livesändningen: http://www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/folj-idun-och-ungarna-live-i-idet


Jag tycker att det är kul att kunna följa djur så här live. Ibland kan man följa fåglar i olika fågelholkar. Det är kul och se när äggenkläcks och hungriga små kala fågelungar tittar fram.

Kanske ska jag ta en tripp till Kolmården i sommar. Har man tur så kan man få se många fina djur och deras ungar om vädret är rätt.

Vårkänslor är kanske lite för tidigt att få nu men man kan skaffa det ändå nu till hemmet genom blommor bl.a.  I inredningsbutiken Myrra så säljer man även blommor och växter. Titta så fina, dessa får man då verkligen vårkänslor av

Sen säljer de också videung. Jag är sugen på att köpa en kvist bara för att sitta och känns på dem.

Jag har en till bild här som 200 kvadrat tagit från Formex. Jag har sett andra göra så här med tulpaner förut men det är då så vackert. Ett tak av färgglada och vackra tulpaner. Tänk att man kan få lite vårkänslor ändå av sånt fastän -15 grader ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar