måndag 11 januari 2016

Blommor och mer vegetariskt

Så var det måndag igen och ännu en helg har gått. Den vart lugn och skön. I lördags vart det lakrits-tema på middagen. Vi gjorde en lakritsglaze som vi penslade på kyckling och ungsrostade sötpotatisklyftor, till detta hade vi en enkel och got vitlöks crème. Det vart förvånansvärt gott. Receptet på glazen googlade jag fram och fanns på hemsidan www.denrattasmaken.se

Citron & lakrits glaze

100 g katrinplommon
2-3 dl vatten
1,5 dl muscovado socker
2 st citroner, skal samt juice
2 tsk lakritspulver, Kung Markatta
1-2 tsk anis, hel
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar malen

Lägg katrinplommon i vatten och låt svälla i ca 15-20minuter, använd kokande vatten om det är bråttom.
Riv under tiden citronskal och pressa ur juicen. Mortla anis till ett jämnt pulver och mixa katrinplommon med vattnet.
Tillsätt citronskal och -juice samt muscavado socker. Rör i de mortlade anisfröna, lakritspulver  samt salt och peppar.
Smaka av med mer socker och justera eventuellt konsistensen med vatten.

Detta recept använde de på kycklingfiléer som de grillade först och när kycklingarna fått färg penslade de på denna glaze. Vi gjorde dessa i ugnen och det vart saftigt och gott.

Efter maten blev det vaniljglass där vi strödde över lakritspulver, jättegott. Så kul att testa lite annorlunda saker ibland.

Nu har jag tyvärr inga foton dumt nog men detta recept ska jag prov igen och då ska jag försöka komma ihåg att fota.

Igår lagade jag en vegetarisk rätt. Jag tycker mycket om vegetarisk mat och jag köpte förut ju på matmässan Bonniers stora vegetariska kokbok och jag ska försöka att laga till mer vegetariska rätter framöver. Det jag lagade till igår var gnocchi med ostronskivling, päron och en rosmarinolja. Väldigt gott.
Receptet är från Linas matkasse, i det ska man ha i ädelost också men det hoppade jag över då jag inte tycker om det.

1 förp rosmarin
1 ask babyspenat
1 vitlöksklyfta
1 1/2 msk olja
1/2 msk vatten
2 krm salt
1 pkt gnocchi
1 päron
100g ostronskivling
1 bit ädelost

Lägg bladen från 1 förp rosmarin i en mixerbunke. Tillsätt 1/4 ask babyspenat, 1 vitlöksklyfta (pressad), 1 1/2 msk olja, 1/2 msk vatten och 2 krm salt. Mixa med stavmixer till en grön olja.
Koka 1 pkt gnocchi 1 minut i lättsaltat vatten.
Klyfta 1 päron. Strimla ca 100 g ostronskivling. Smula 1 bit ädelost.
Hetta upp lite olja i en stekpanna. Fräs avrunnen gnocchi och ostronskivling 2-3 min, eller tills den fått lite färg.
Blanda ner rosmarinolja, päron, ädelost och 1/4 ask babyspenat i stekpannan med gnocchin. Servera direkt.

Hemma är tulpanerna utslagna och så fina. Blir så glad när jag ser dem.

Jag blev även glad över att se att min amaryllis förhoppningsvis kommer att blomma snart igen. En till knopp är på väg upp.

Den 15 januari är det förresten tulpanens dag. Så glöm inte att köpa hem tulpaner då, det ska i.a.f. jag göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar