lördag 30 maj 2015

Början på en miniträdgård

Idag är början på ett stort men litet projekt. Jag ska göra en miniträdgård. Jag tänkte göra den i denna korg. Jag fyllde den med kaktusjord och fyller den inte ändå upp till kanten för jag kommer i efterhand ändå fylla på med växter och kanske lite annat smått och gott.
Jag köpte ett set med trädgårdsmöbler, staket och en paviljong. Det blir lätt att man vill använda allt men det får inte bli för mycket. Det kan ju bli att jag gör en till av det som blir över sen. 
Där bordet och stolarna står vill jag ha sand/grus och jag grävde ner en burk fylld med jord, för jag har inte så mycket grus och sen på toppen gruset. Vill ha en fin rund form så då fyller jag all grus innanför kanterna och utifall nån växt vill sprida sig kan den inte poppa upp under gruset nu.
Sen vill jag ha en stig och använde mig av plastfolie för att skapa en väg. När jag var nöjd med formen la jag grus över. 
Sen hade jag köpt en fin succulent som jag planterade. Jag ska använda mig av fler succulenter sen. 
Jag provade att dekorera med lecakulor som ser ut som stenar och så har jag 2 små glasflaskor ska jag ställde så här nu men kanske flyttar runt lite. Jag gjorde också en trädgårdsdekoration av ett gammalt örhänge.
Jag har några taklökar i en kruka men vet inte riktigt hur man delar dem men provade ta en bit och ska se om det funkar. Jag har sett att man ska kunna ta blad bara så växer det fram en ny taklök där sen. Ska prova mig fram sen. 
Sen vet jag inte riktigt än var paviljongen ska stå och "soffan", blir säkert och prova sig fram sen var efter nya växter kommer till. Inte helt nöjd än men en bit på vägen. Här testade jag lite innan jag dekorerade. Paviljong till vänster, eller till höger. Vi får se.


Så här ser det ut nu, lite mörk bild men kommer blir bättre sen också med mer blommor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar