fredag 22 maj 2015

Handlat blommor och fått leverans av blommor

Vilken rolig dag det blev! Efter jobbet åkte jag och mamma till Blomsterlandet. Hon behövde jord och jag var nyfiken på o se vad de hade för grönsaksboxar. Vi kom båda hem med mer än vi planerat. Vi köpte både ett varsitt prydnadsträd, Salix integra "Famingo". Eukalyptusvide, eller japansk dvärgpil, är ett litet träd med vackert bladverk. "Flamingo" är en mutation av "Hakuro-nishiki" och är mer uppåtväxande och har rödare färg på blad och grenar. Jag planterade om den när jag kom hem och hoppas den ska trivas på balkongen. Man kan både plantera den ute och ha den i kruka.
Jag passade även på att bl.a. plantera om min ros på stam. Verkligen på tiden. Den har sett rätt ledsen ut, jag hoppas den ska piggna på nu. 
Sen planterade jag även om min okända planta. Jag hoppas det ska komma blommor på den så att jag lättare kan identifiera den sen. 
Sen efter att vi var på Blomsterlandet åkte vi och hämtade ut mitt paket jag beställt med rosjord och plantor från Odla.nu. Allt hade packats jättebra och kom fram hela och fina.
I balkonglådorna planterade jag minipetunior som heter "Petticoat" och i en stor "tygkruka" jag köpte förra året på gekås planterade jag ett prydnadsgräs som heter Carex howardii "Phoenix green". Ett fluffigt gräs med underbar blomning. Grönt gräs med vippor som ser ut som moln ovanför. Tillsammans i denna grupp planterade jag tre stycken stjärnögon som heter "Sweet blue sunrice" och blommorna går i rosa och crémefärgade toner.  Jag hoppas de ska passa med grusnejlikan jag köpte på Blomsterlandet. 
Det vart även ett pelargonköp idag när jag hämtade ut mitt paket på Coop. Där vid ingången såg jag en fin minisort av engelsk pelargon och som heter Tip Top. Vackra vinröda/ljusrosafärgade blommor. Jag ställde den i en fin papperspåse som jag beställt från Bluebox. Tycker de passar bra tillsammans. 

På Blomsterlandet fick jag av mamma vitkål och broccoli som jag ska plantera ute på odlingslotten sen. Båda är en kålsort och ska planteras i en mer kompakt jord så det blir inte i någon av mina pallkragar i.a.f. 
En glad överraskning fick jag också när jag öppnade mitt paket. Jag fick en present, en dahlia som heter Little Beeswing, så sött namn. En pompondahlia med tätt fyllda krämgula dahliablommor med röd-rosatonade kanter. Jag planterade den i en självvattnande kruka som jag haft dahlia i förut. Hoppas den ska växa på fint där, jag hade kunnat plantera den ute på lotten också men då jag kanske inte kommer att kunna vara där ute så mycket i sommar känns det bättre att ha den här hemma på balkongen. 
Så här ser det ut nu ute på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar