söndag 17 maj 2015

Selleri-isglass

När jag såg rubriken med recept på selleri-isglass undrade jag hur man tänkt där men även hon som lagt ut receptet hade reagerat likadant. Det låter inte gott men ändå blev jag nyfiken och ville prova. Den känns ändå väldigt fräsch och jag har selleri hemma. Glassarna är i frysen så får prova imorn men kan dela med mig av receptet i.a.f. Bilderna blev inte så bra, köket är lite mörkt nu med det gråa vädret utanför och en lampa som gått sönder.

Det man behöver till 10 isglassar är:

350ml selleri-juice (ca 10st selleristjälkar)
350ml sockerlag
10st basilikablad
3/4 tsk salt

Basilika-sockerlag: koka upp vatten och socker på medel-hög värme. När det börjar koka ställ kastrullen åt sidan och lägg i basilikabladen. Låt svalna till rumstemperatur. Ta då bort bladen och ställ den i kylskåpet så att sockerlagen kallnar.
Gör juice av sellerin. Jag använder mig av min råsaft-centrifug.
Till sist mixa sockerlagen, sellerijuicen och salt till saltet löses upp. Jag körde allt i min blender men man kan mixra eller vispa på också tills saltet smälter.
Sen är det bara att fylla på glassformarna, jag har bara 4st så halverade receptet. Imorn ska jag provsmaka.
När jag gjorde basilika-sockerlagen doftade det ljuvligt. Denna sockerlag kan man säkert  använda till en massa annat. Jag kan tänka mig att prova ha den över glass, jordgubbar eller som sötnings- och smaksättning till saft/vatten. Citronvatten och denna basilika-sockerlag tror jag skulle passa bra tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar