onsdag 13 maj 2015

Kruka av aluminiumburk

Igår kväll planterade jag min lilla basilikastickling, men inte i en vanlig kruka utan jag använde mig av en aluminiumburk. Jag har sparat på mig ett par stycket och bl.a. så vill jag använda några till krukor för örter att hänga på balkongen i sommar. Jag har sått persilja och kinesisk gräslök, men de blir en chansning nu för fröernas datum på påsarna har gått ut men de brukar kunna hålla i.a.f. ett år till. Så vi får se för tycker det är synd och kasta dem bara.
Jag använde mig av hammare och stjärnmejsel och gjorde två hål på undersidan för dräneringens skull. Basilikan som är ganska törstig av sig kanske inte behöver det men bättre att ta det säkra före det osäkra.
Sen hamrade jag även två hål uppe på sidorna så jag kunde trä ett snöre igenom för upphängning.
Man kan också använda hammare och spik eller en liten borr så klart. Hamra/borra inåt i burken så de vassa kanterna är på insidan och inte utsidan.

Jag köpte trädgårdssnöre i Ullared som jag använder för att kunna hänga upp aluminiumkrukan med. Tycker de passar bra ihop men ett tjockare hade nog varit finare.

Nu får den hänga här och växa på sig tills sommaren kommer, eller iaf tills det blir mycket varmare.

Man kan göra mycket med dessa aluminiumburkar. De kan användas till lyktor, olika typer av förvaring och t.o.m. baka bröd i. Mer tips kan komma framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar