söndag 3 maj 2015

Nässlans dag.


Idag är det nässlans dag och oturligt nog är jag hemma och förkyld. Annars hade jag tänkt gå ut och plockat lite under helgen. Hade tänkt prova använda nässlor till min frukost och torka så att jag kunde prova göra te på det framöver men jag kan ta en nässeldag sen i efterskott. Bäst är att plocka nässelskotten tidigt på våren, de ska vara som godast då och mer näringsrika. Nässlor innehåller mycket C-vitamin men också A-, B- och E-vitamin. Den innehåller även mineraler som kalcium, järn, selen, mangan och zink.

Jag såg på Pinterest detta fina sätt att torka örter på. Jag ska prova det med nässlor sen. Torka dem ute i solen ett par dagar och sen dricka det som te. Ska vara bra mot inflammationer och tarminfektion.
Man kan också förvälla nässlor och frysa in så har man nässlor för en lång tid framöver. Ska prova det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar