lördag 2 maj 2015

Paprikorna växer på och min Frank Headley blommar

I vanliga fall brukar jag ha flera olika växter hemma som jag förodlar så att jag "bara" har paprikor hemma nu som jag förodlar känns lite konstigt men jag har mycket som man kan plantera direkt på plats sen. Många fröer kvar från förra året som jag ska använda mig av. Jag har inte varit till min odlingslott än och är så sugen på att åka dit och se hur det ser ut men jag har haft oturen och skadat ryggen igen. Jag fick diskbråck i november 2012 som man inte gjorde nåt åt och nu har jag åkt på det igen. Så måste vara försiktig med ryggen och det oroar mig att jag inte kan jobba så mycket med min odlingslott som jag vill. Men försöker vara optimistisk och tror det ska gå bra och i år ska jag odla lite extra mycket på balkongen.
Så här ser mina paprikaplantor ut nu. En till har börjat titta upp. Känns jättekul. Blir det många plantor har jag lovat att min syster ska få en.


Sen blommar äntligen min Frank Headley igen. Så vacker pelargon. De olika färgerna som bladen har   hos de brokbladiga sorterna beror på mutationer i bladcellerna och de ljusa färgerna framträder eftersom de har en mindre mängd klorofyll i de delarna av bladen. Ett av bladen på min Frank Headley är bara lite grön och det finns en del brokbladiga pelargoner som fått ett, eller kanske flera, helvita blad men som jag förstått det är det inte så vanligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar