tisdag 12 maj 2015

Ta sticklingar från basilika


Jag har haft tur, detta är en basilika jag köpte i en mataffär och som jag chansade för att se hur länge den skulle klara sig. Den har jag haft länge nu och den växer på. Jag har toppat den lite och ska toppa den lite till för att få den mer buskig. Jag har även provat att ta en stickling och den har fått finna rötter. Ikväll ska jag även plantera den i en kruka. Ett tips när man tar en stickling är att lämna kvar minst ett bladpar, gärna två, kvar på plantan. De behövs för att kunna ta till sig energi till plantan så att den orkar bilda rötter.

När man toppar en basilika ska man klippa av strax ovanför ett bladpar, då förgrenar den sig. Det är också bättre att ta toppar när man vill ha basilika istället för några blad här och där. Då håller man den nere och mer buskig än lång och gänglig. Jag ser nu att en gren börjar växa på lite väl mycket så den ska jag toppa.
Har man basilika i krukor eller balkonglådor kan de bli stora och fina. De vill gärna ha lite värme om sig och tror de trivs bättre så än att plantera dem i marken. Funkar nog bra i sydligaste Sverige men då behöver de mycket sol.
Jag har en självvattnande kruka och det har nog räddat min basilika. Den är väldigt törstig av sig och torkar de en gång är det inte säkert att de klarar sig.
Man kan torka basilika men mycket av smaken försvinner då. Jag fick ett tips att man kan mixa bladen med matolja och frysa in i en iskubslåda, kan man använda till bla pesto.

Sen måste jag visa mina paprikor, de växer fortfarand på och några nya börjar även titta upp. Riktigt kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar