lördag 16 maj 2015

Omplantering av pelargoner

Flera av mina pelargoner har fyllt krukorna med en massa rötter så nu behöver de planteras om till lite större krukor. Jag försöker ta bort så mycket jag kan av den gamla jorden och ser jag några döda rötter passar jag på att ta bort dem. Jag använder mig av pelargonjord, innehåller både snabb- och långtidsverkande mineralnäring.
Planterar jag om dem i vanliga plast-innerkrukor som har en massa hål i botten brukar jag bara fylla dem med jord men till de jag planterat om i terrakottakrukor fyller jag botten med lecakulor för dränering. 
Alla krukor brukar jag diska rent efter omplantering. Jag passsde på att diska krukorna som jag haft växter i från förra året också så det blev en del. Det är bra att diska rent krukorna för att undvika spridning av olika slags skadegörelse. Virus, bakterier, svampar och sånt kan annars spridas om man slarvar med rengöring. Så det var dumt att jag hade missat de andra krukorna men jag la dem i vattenbad först så att de blev ordentligt rena.

Sen satt jag ute en stund på balkongen i solen. Jag såg att en liten gren satt fast i ett av snörena jag har uppsatt för klätterväxter. På grenen fanns 2 frökapslar. Det borde vara från min klätterväxt jag hade förra året. Nu står det helt still vad den hette. Det var ingen klematis iaf. Jag har planterat fröna och får se om det blir nåt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar