söndag 24 maj 2015

Första dagen på odlingslotten

Idag har jag, mamma och Hasse varit ute på min odlingslott och slitit i 7 timmar. Så trött nu men lotten blev jättefin. Jag är så tacksam för all hjälp, hade aldrig klarat allt detta under en dag själv. Oturligt nog tog jag ingen före bild men här är ett foto på min mamma där vi hunnit jobbat på ett tag men man kan ändå se stor skillnad på bilden under.

Jag planterade också vitkål och broccoli idag. De hade jag inte tänkt plantera i mina pallkragar men jag stampade runt på jorden innan så den blev mer kompakt innan jag planterade. Hoppas det ska gå bra. Borde ha fiberduk över men jag ska handla det imorn.

Jag planterade en squash-planta också. Den ska också få en fiberduk över sig eller mitt växthus-paraply. Den är kanske lite sliten så ska se hur den är och är den ok så ska den över squashen nästa gång jag åker ut. Det blir kanske på tisdag om det är fint väder. Jag hoppas alla plantor klarar sig tills dess. Ska vara plusgrader inatt iaf.
Här ska jag plantera några potatisar sen tror jag.
Jag hittade dessa på min lott och de har inte vuxit där förut. Vet inte vad det kan vara, det kan iof vara ogräs men jag låter dem vara utifall att och väntar och ser om det kanske blir blommor eller något. Jag frågade min granne också men hon visste inte heller vad de kunde vara. Det luktar inget om dem så kunde inte identifiera dem så.
Här kommer mina blommor upp som jag sådde förra året och som skulle blomma året efter det, alltså denna sommar. Så kul att de vuxit på så. Trädgårdsnattviol heter dem. Det är dem som är precis i kant med jorden. Så mycket ogräs bakom så syns inte så bra.
Här kommer lite efter bilder. Så himla glad och nöjd. Blev stor skillnad och även från förra sommaren. Vi la dit torv längs gången och runt pallkragarna bl.a. Det har jag inte haft tidigare men alltid tyckt att det är så fint och det vart en stor skillnad med det på lotten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar