fredag 1 maj 2015

Höns


En dag skulle jag vilja ha egna hönor. Det går tyvärr inte nu när jag bor i en lägenhet men det är en dröm jag hoppas ska gå i uppfyllelse någon dag. Jag vill ha en lugn hönsras som är lite nyfiken av sig och som lätt blir tama. Antingen en kanske medelstor eller liten ras men jag tycker att silkeshönsen är så fina. De finns både i dvärg och stor variant. Fjäderdräkten är nästan lite som bommul eller dun och både hönsen och tupparna har en tofs på huvudet. Så söta. En del vill ha en hönsras för köttets skull eller både för kött o ägg men jag skulle vara intresserad mest för äggens skull. Silkeshönsen får ca 100-160st/år. Skulle vara lagom för mig. Sen att ha egna höns för mig är inte bara för äggens skull för jag tror det är väldigt givande och kanske även rogivande. Att få se den spätta runt och leta efter mask. Kan se mig sitta där i trädgården sen med ett glas iste, en bok och hönorna omkring mig. Ett plus med höns är hönsgödsel också. Mår mycket i trädgården bra av.


Men sen är jag osäker på tupp, man behöver ingen för att hönsen ska få ägg men de är flockdjur och en tupp kan vara viktig. Men det blir nåt jag kommer att läsa på mer om och fråga uppfödare om när det kanske blir dags att skaffa höns.

Igår bakade jag pavlova, då gick det åt lite ägg. Vitorna till pavlovorna och katterna fick äggulor. Hade känts så kul att få baka med ägg från höns man själv ägde. Här är en bild på en som är färdig och den andra som var på väg in i ugnen. Tyvärr glömde jag fota den när den var klar sen. Blev lemon curd, grädde och jordgubbar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar