söndag 10 maj 2015

Gurk-isglass


Jag har börjat titta på en trädgårds serie som heter The big allotment challenge där de tävlande får en varsin odlingslott och växthus där de odlar bla grönsaker och blommor. I varje avsnitt har de tre olika tävlingar. Best in show, en blomstertävling och till sist ska de laga till något gott från det de odlat. I första avsnittet var det potatisar de skulle visa upp, sen visa tre perfekta zinnias och även göra ett blomsterarrangemang i en korg och till sist göra två såser passande en söndagsstek. Man får mycket tips också under programmen.
I andra avsnittet skulle de göra isglass och då vart jag inspirerad, jag vill också göra isglass på gurka. Helst ville jag göra glass med gurka, lime och ingefära men ingefäran jag var så säker på att jag hade hemma hittade jag inte. Kom på att jag har ingefäran på jobbet. Gjorde te på ingefära och honung tidigare i veckan. Sen hade jag bara en lime men där emot flera citroner. Så jag får chansa och se sen om detta blir bra. Glassarna ligger nu i frysen så det blir inte förrän imorn som jag får provsmaka på dem.

Jag får nu även inviga min nya blender som jag köpte på Gekås. I den så la jag bitar från en medelstor gurka. Jag funderade på att skala den men tänkte att skalet ger glassen en fin grön färg. Jag hade i lite vatten av de 500ml jag tagit fram och mixade den slät och fin.
Jag pressade ur saften från två citroner och hällde i 2tsk socker. Lät den gå en stund så sockret smälter. Ca 2min. Sen hällde jag i resten av vattnet och mixade lite till. Smaka av och se om mer vatten behövs, socker eller nåt annat men jag var nöjd så. Hällde över i mina 4 format och in i frysen över natten. Så bild på glassarna och betyg kommer imorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar