onsdag 6 maj 2015

Trädgårdsredskap

Jag chattade med min kusin igår och hon har skaffat en odlingslott så vi pratade om vilka redskap man behöver och vad vi ska odla i år på våra lotter. Jag tycker själv att det kan vara bra att ha dessa:

Plantspade, bra hjälp i rabatten.

Grep, gör det lättare att arbeta i jorden och jag brukar använda den när jag ska gräva upp potatis.

Spade, en bra trädgårdsspade ska vara bekväm att jobba med. Ta hellre en för lång, en kort spade frestar på ryggen så det kan vara bra att tänka på. De finns flera olika varianter. Jag har ett med spetsigt blad som är bra för grovjobb men det kan också vara bra att ha en med platt blad, eller med rak kant rättare sagt. Den är bra att ha till kantgrävning och mindre uppluckringsjobb.

Kratta/räfsa, används kanske mest för att kratta löv med, lufta gräsmattan och riva los mossa men de är också bra att ha till att kratta grusgångar och jag brukar använda en rak som jag har i metall att fixa till min lilla gång men också på jordbäddarna så de ser fina ut innan jag planterar ner frön.
Sen finns det små räfsor också som kan vara bra att ha. Komma åt under rosbusken elelr när man påtar i rabatten.

Maskrosjärn. Maskrosor kan man göra mycket med. Samla blommorna och göra sirap. Unga blad är goda att ha i sallader. Men om man inte vill ha en massa maskrosor i trädgården eller på sin lott är dessa smidiga att få upp dem med. Jag har både fått rekommendationen att det är lättare att få upp dem när det regnar men också att det är lättare att få med hela roten om det är torrt ute.


Vattenkanna och vattenslang. Så klart underlättar de ju vattningen. Har man mycket att vattna så underlättar det mycket att ha en vattenslang. Jag köpte förut en rosa fin vattenslang på Gekås. Kan ta en bild på den sen.

Sekatör, också en trädgårdspysslares måste. Både om man ska beskära träd, buskar och glöm inte bort att rosorna ska beskäras när björken fått musöron.

Sen såklart beror det på om man har en odlingslott som jag så behöver man kanske inte lika många redskap som man kan behöva i en trädgård eller på en kolonilott. Har man en häck så behöver man en häcksax. Träd, redskap för att beskära det etc.
Kanske fick jag inte med allt nu, finns så många bra olika trädgårdsredskap men här är en liten grund iaf. Ja men en sak kan jag lägga till iaf, en hink är bra att ha när man går runt och plockar ogräs och sen är det bra med knäskydd eller en liten matta att vila på när man rensar. Sitta på huk eller direkt mot marken är inte så jättebekvämt. Jag som har problem med ryggen tycker det är skönt att kunna sitta ner en stund och plocka upp ogräs när jag tex rensar i gången.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar