tisdag 26 maj 2015

Tillbaka på odlingslotten

Idag åkte jag förbi odlingslotten efter jobbet och la fiberduk över broccolin och vitkålen. Jag tog fram växthus-paraplyet och la det över zucchinin. Det heter kanske inte växthus-paraply men fungerar som ett växthus och man fäller ut det som ett paraply.
Jag sådde även märgärt som jag hade blötlagt tidigare så hoppas de ska växa på lite snabbare. Dessa fröer fick jag på mässan Nordiska trädgårdar och är en ekologisk sort som ger söta ärtor. Klätterstödet har blivit torrt och slitet under vintern men funkar nog en säsong till.
Jag sådde även mangold, en sort som heter Beta Vulgaris mix. Det är både vit, gul och röd mangold så om de tittar upp sen blir det färgglatt. Bredvid dem sådde jag en rödbetssort som heter Boltardy. Rund fin sort som ska vara resident mot stocklöpning.
Jag hade tyvärr inte så mycket jord så de planterades mestadels i lerjord så får se om de klarar sig. Hoppas.
I en pallkrage har jag lite örter men jag planterade ner lite spenat och sallad där i också. Spenatsorten heter Komatsuna och är en snabbväxande sort med lätt senapslik smak. Salladen, baby kraft, är en blandning med allt från smöriga, nötiga till kryddiga smaker.
Jag har en till liten pallkrage med jordgubbsplantor i men det fanns lite plats över och där jag planterade några morötter. En sort som är populär i Asien och heter Kuroda. Blir ca 15cm lång.

Jag har en till pallkrage med höga kanter jag skulle vilja fylla med jord och odla mer fröer på. Jag har så mycket mer att odla. Men nåt jag inte kunde låta bli och prova var att lägga några rädisfröer i en liten blomjordspåse jag hade lite blomjord kvar i. Får se om det funkar. Rädisorna heter Cherry Bell. Runda helt röda rädisor som kan stå länge utan att bli träiga.
Det har börjat blomma och växa på i min blomsterrabatt också. Så många vackra blommor. Jag sådde några doftklintsfröer där också. Ska vara lättodlad och hållbar som snittblomma. Stora blommor som har en stark doft av mysk.

Här är en av mina fina Aklejor.
En av mina favoriter, Löjtnantshjärta, håller på och blommar också. Tyvärr lite suddig bild. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar